Tuesday, November 18, 2014

Bila kita nak merebut cinta Allah ?

Sana sini sibuk bergaduh, merebut cinta.... isteri merebut cinta suami... yg berpoligami bermusuhan mahu memenangi hati suami, adik beradik bergaduh mahu merebut perhatian ibu ayah..... Bila kita nak merebut cinta Allah ?

Bagaimana kita nak bentuk hati sebulatnya agar cinta kepada Ilahi itu yg utama dari memikirkan cinta pasangan adalah yg terpenting sekali dlm hidup kita?

asyik kena sogok dengan cerita2 cinta di TV, pengorbanan cinta yg macam mana yg lebih besar ?

Cucilah hati kita dengan kalimah2 Agung sentiasa, kemudian, janganlah termasuk hati, beremosi menonton sinetron, drama2 bersiri, hingga menganggap sangat pentingnya kita mendapat tempat pertama dalam hati pasangan. Kita seolah2 mengajak diri kita dan pasangan melupakan bahawa tempat teratas adalah Allah! kemudian Rasulullah!

Cukup2lah persoalkan kenapa dia tak mampu sayang kita dan setia ke hujung nyawa, dia itu hanyalah hamba! Allah lah cinta agung selamanya.

Betapa sayangnya Allah pada kita, kita tak nampakkah?
ALLAH berikan kita sedikit aje rasa sayang, kita lupakan DIA...
ALLAH berikan kita sedikit aje rasa rindu, kita tak rindukan DIA...
ALLAH berikan kita sedikit aje rasa cinta, kita tak mampu CINTAKAN DIA...

Malu! Malu bila kita bergaduh di dunia yg sekejap ini hanya kerana merebut cinta manusia, yg kita tak tahu lg apa hujungnya.

Dunia ini hanya sekejap dibandingkan dengan penantian menunggu tempat tinggal abadi kita...
Alam barzakh.... penantian di mahsyar....... titian sirat.....Allah........
Risaukan lah akhirat.... kurangkanlah risaukan dunia......
Cukuplah..... Serahkan kepada Allah, siapa pun yg Dia hantar untuk sekejap menyayangi kita.....
Wallahualam......

Wednesday, September 10, 2014

Batu belah batu bertangkup : Tanda Ingatan

Batu belah, batu bertangkup, tangkuplah aku, telanlah aku, aku kempunan telur tembakul....

Antara bait-bait kata yang popular dari cerita lama, kisah seorang ibu yang kecewa kerana tak dapat makan telur ikan tembakul.

Ramai yang menggunakan cerita ini sebagai pengajaran supaya si anak jangan tamak.
Ada juga yang mempersoalkan, mengapa si ibu bertindak terlampau, hanya kerana telur, sanggup tinggalkan anak-anak...

Pernah tak kita terfikir versi lain cerita ini? Apa akan jadi, kalau si anak tak makan telur itu ? Ibu akan makan dengan seronoknya semua telur yang sedikit itu.... Iyakah?

Pandangan saya sebagai seorang ibu :

Ibu akan makan dahulu sedikit, kemudian akan dibahagi-bahagikan kepada anak-anaknya, walau seorang sedikit, asalkan sama-sama merasa. Tak mungkin rela ibu melihat anaknya terkulat-kulat menelan air liur, sedang ibu puas hati, menghabiskan telur ikan tembakul itu.

Sebenarnya, apa yang cuba disampaikan ialah, TANDA INGATAN.

Ibu kecewa berlari ke batu belah batu bertangkup kerana terlalu sedih, bersusah payah si ibu berusaha mendapatkan makanan untuk hari itu, dalam keadaan kehidupan yang dhaif, namun tidak terkesan langsung di hati seorang anak.

Ya, mungkin kita patut ambil kisah tentang umur PEKAN yang masih kecil, mungkin tidak mengerti akan erti BERKONGSI atau HORMAT. Dia tentu fikir, pasti telur itu lebih sedap.

Tapi hati ibu, kadang-kadang kita lihat tenang, namun sebenarnya bergejolak.Lalu bila salah sedikit,, terus karam...kekecewaan.

Melor mungkin perlu lebih tegas, atau, lebih mudah untuk makan bersama ibu. Tunggu sehingga ibu siap membersihkan diri, lalu makan bersama.

Apapun, entri ini sekadar mengajak kita berfikir, sejauh mana ibu kita letak di dalam hati kita, dalam kehidupan kita, dalam ingatan kita. Sedang seorang ibu, tak kan pernah lupa anaknya.

Walau dia telah membuangnya, walau dia kata dia tak mahu lagi anaknya. Semua itu dusta.

Kandungan yang keguguran saja tak mampu aku lupakan.... inikan pula anak yang aku besarkan......

************************************

Agaknya, kalau adalah batu belah batu bertangkup, berapa ramai ibu dah masuk dalam tu zaman sekarang ya ?

Saturday, February 22, 2014

Berpantang Sendiri ? Apa yang perlu diambil kira ?

Assalamualaikum..... dalam saya menyepi, alhamdulillah, telah dikurniakan seorang lagi cahaya mata....seorang bayi perempuan yang sangat comel....dan sihat....

Kini, masih dalam tempoh berpantang. Seperti biasa, saya berpantang di rumah sendiri. Persediaan saya biasa-biasa saja. Kali ini ibu saya hanya sempat temankan saya semalam saja.... ibu mertua pula tidak sempat datang sebab sedang buat persiapan kenduri di rumahnya.

Berurut pula bermula pada hari ke 3. Wadduhhh... kali ini memang rasa macam nak sepak aje mak bidan..... huhuhuhu... badan saya memang teruk kali ini. Mungkin banyak sangat memandu sepanjang kehamilan. Serta duduk menghadap komputer terlalu lama.

Dalam berpantang sendiri, kita kena beringat....

JANGAN buat kerja berat.
JANGAN makan makanan yang sejuk seperti timun, kobis, tembikai,kangkung
JANGAN makan makanan yang tinggi kolesterol
JANGAN lewatkan berurut
JANGAN takut untuk minum banyak air kosong. Bayi menyusu... takut "dehydrated" pula kalau kurang air.
JANGAN jalan menghentak kaki
JANGAN minum air sejuk.
JANGAN bergerak terlalu keras dalam tempoh sekurang2nya 7 hari.
Saya sediakan beberapa keperluan sepanjang berpantang.....

1. Bengkung : ada 2 bengkung....
Satu bengkung biasa dari kain belacu... di pakaikan oleh bidan urut.....
Satu lagi bengkung dari SERI DEWI MALAM. Bengkung moden dan mudah untuk pakai sendiri jika tiada yang dapat bantu pakaikan bengkung.

2. Produk2 dari SERI DEWI MALAM

FEMININ WASH :

  • pencuci miss v, 
  • merawat keputihan,
  • membasmi, membunuh kuman & fungus, 
  • melegakan gatal-gatal, 
  • mencegah bau yg kurang menyenangkan di area miss v 
  • menyegarkan dan menyejukkan miss v yang merengsa.

MULTIPURPOSE HOT ESSENCE :

  • memecahkan lemak dan flush ke sistem pembuangan, 
  • melangsingkan badan, 
  • menghangatkan urat dari dimasuki angin, 
  • memecahkan angin bisa didaalm badan,
  • melegakan sakit lutut dan otot .

MASKER INTIM :

  • mengembalikan warna pinkish miss v anda, 
  • menggebukan miss v yg menggeleber , merapatkan missv, 
  • pintu lubang missV tertutup, 
  • mengeringkan luka jahitan bersalin, 
  • melegakan gatal2 n pedih, 
  • mencerahkan pangkal paha, ketiak, puting payudara, tengkuk.

TUNGKU HERBA :

  • memanasakan perut utk mempercepatkan pengecutan rahim & melancarkan pengeluaran darah kotor. 
  • berfungsi sebagai ''batu tungku '' yg mudah & ringkas. 
  • memanaskan badan utk melonggarkan otot serta urat2 tegang, 
  • melancarkan perjalanan darah, 
  • memecahkan angin dlm badan.

JAMU DEWI DARA :

  • merawat dalaman wanita, keputihan, senggugut, 
  • mencairkan n memecahkan darah haid, kecutkan fibroid, cyst, 
  • menaikkan tombong. 
  • mengecutkan rahim slps bersalin, 
  • bantu membanyakkan susu ibu.
  • mengembalikan tenaga

MEDICATED ESSENCE SLIMMING SOAP :

  • sabun herba pemecah lemak, 
  • menghilanggkan kekotoran & daki yg terpendam,
  • memecahkan lemak dibawah kulit, 
  • menjadikan kulit tubuh yg licin, cantik, lembap & tegang.

MAJUN CINTA ADAM & HAWA :

  • membantu membuang angin dlm badan, 
  • melawaskan pembuangan air besar ,
  • mnghangat ngilu2 badan n urat, 
  • memecahkan darah2 beku,
  •  melancarkan edaran darah, 
  • melegakan lenguh2 badan.

JAMU DEWI SUCI :

  •  merapatkan/mengetatkan faraj
  •  mengembalikan dalaman faraj yang berpasir (meningkatkan kegelian ketika bersama)
  •  meningkatkan kemutan
  •  menyerap dan mengeluarkan kotoran/keputihan/darah beku
  •  mengecutkan rahim dan batu meroyan

TUNGKU BAYI :

  • Mampu menghindarkan batuk & selsema, masalah kembung semasa bayi dalam tempoh pantang, 
  • Mengurangkan kesan lebam akibat jatuh/terhantuk dan sebagainya serta mengurangkan bintat/bengkak akibat gigitan serangga dengan menuam ditempat yang sakit, 
  • Melindungi/Menghindarkan bayi dari terkena masalah angin pasang.
MINYAK TELON YUYU (HALAL) 
  • Elok utk memberi kehangatan kpd bayi
  • Mengelakkan bayi dari dr kembung atau dimasuki angin
  • memberi kesegaran dan herbanya unik dan harum
  • mengelakkan sendi2 n urat sejuk pada si comel

MANDIAN HERBA 

  • Elok digunakan utk kesegaran badan selepas penat meneran semasa bersalin. 
  • Haruman herbanya sungguh harum, menyegarkan dan menenangkan minda. 
  • Menghalang angin masuk badan penyebab gila meroyan































Nanti kita kongsikan pula menu-menu semasa berpantang ye.