Sunday, December 2, 2012

Sama tak saiz baju dengan badan ?

Ukur baju dibadan sendiri - Inilah antara komen dari status FB seseorang yg menceritakan seorang hamba Allah yg dulunya hidup mewah tapi tiba-tiba banyak hutang.

Saya tak nak cakap banyak dalam entri ni, tapi saya nak tanya pendapat anda semua, tentang cerita ini :

Seorang lelaki yang hidup sederhana memenangi wang tunai 1 juta dalam sebuah pertandingan. Dia segera menempah kereta mahal, membeli rumah yang cantik untuk isterinya dan tak lupa bersedekah kepada yang memerlukan. Tetapi, tiba-tiba satu hari, dia telah disamun oleh kumpulan penyamun dan duitnya yang berbaki di bank juga habis dikeluarkan kerana diugut oleh penyamun itu.

Senang cerita, dapat sekelip mata hilang juga sekelip mata, namun kereta mewahnya sudah ada di depan rumah, ansuran rumah juga perlu dibayar, wang baki yang mahu dijadikan modal perniagaan sudah lesap, tapi dia tak punya apa-apa lagi simpanan. maka dia mula berhutang untuk menampung keluarga sementara mencari pekerjaan yang mampu dia lakukan.....

Anda percaya perkara macam ni boleh berlaku ? tentu saja boleh,jika Allah berkehendak. Begini, apa yang mahu saya sampaikan ialah, rezeki itu Allah yang bagi, bila-bila juga Allah boleh tarik. Semasa tempah kereta mewah dan rumah mewah, si lelaki memang mengukur baju di badan sendiri, tetapi tiba-tiba, badannya menjadi lebih besar, dan tidak mampu lagi berselindung disebalik baju lamanya. Dia perlukan baju yang baru.

Kita hanya merancang, Allah juga menentukan, jadi dimana kaitannya dengan pepatah "ukur baju dibadan sendiri ni?"

Lelaki tadi sebenarnya hanya perlu redha dan sentiasa memohon agar Allah permudahkan baginya untuk membayar hutang... Lalu dia pun mula redha, tetapi, suara-suara belakang tabir banyak sungguh yang mengejek, "hah, padanlah muka, masa kaya, sibuk beli kereta BMW lah , MERCEDEZ lah....bercuti-cuti malaysia lah......." < bunyi suara cemburu yang berpuas hati......

korang dah ukur baju dibadan sendiri lom ?? hehehe...............


No comments:

Post a Comment

Apa kata anda....