Monday, May 21, 2012

Kejutan di pagi Isnin

Assalamualaikum, saya rasa sangat tenang pagi ini, tapi sangat mengantuk juga. Rasanya hari ni agak relaks, tetapi, pinggang saya rasa sangatlah sakitnya....dah beberapa hari, nak kata ada angkat benda berat, tak ada pulak, tapi rasanya salah posing masa menyusukan Maisarah. Hm... tak apalah, dugaan juga tu.Alhamdulillah.....

Kemengantukan (ada ke perkataan ni ?) yang saya alami tiba-tiba seperti hilang bila saya semak blog ni.  Setiap hari saya akan semak traffic source blog saya untuk cari idea buat entri ( entah bila buat nya pun x tau, cai iea ajer kejanya, hehehe). Hari ni ada dua keyword search yang memeranjatkan saya.

1. Amalan biar suami menceraikan isteri pertama - adeh, sangat terkejut, hokay, kenapa ada orang terfikir sampai ke si tu ? Okaylah saya akui, memang di luar sana, macam-macam perkara boleh terjadi. Memang tidak dinafikan dengki khianat berleluasa lebih-lebih lagi zaman sekarang. Perkara ni pun bukan perkara baru. Tetapai ia sangat tidak boleh masuk dalam kepala saya. Sebab, kalau suami saya ada wanita lain, sayalah isteri pertama itu !!

Okay, sekarang saya nak kongsikan dengan para isteri-isteri pertama, beberapa amalan :

Baca 3 Qul setiap kali lepas solat dan sebelum tidur (rasanya ramai dah tahu)
Baca Ayatul Qursi sebelum tidur
Baca Zikir ma'thurat dan doa Robithah

Amalan-amalan di atas boleh memantu dan melindungi kita dari perkara-perkara yang tidak baik. Ia juga membantu kita menenangkan jiwa dan tidak mudah panas baran, insyaAllah..... (Ye lah, kalau dah zikrullah sentiasa di bibir dan di hati, memang tak dapatlah si syaitan laknat tu nak jadi batu apai)

Keyword search yg ke dua ialah :

2. kenapa Allah suka menyusahkan kita

Reaksi pertama sumai saya bila saya beritahu dia ialah > Gila ke apa ??

Haa, tu lah...berulangkali saya baca ayat ni, macam tak percaya dengan apa yang saya baca. Sekali lagi, ye, saya tahu macam-macam yang terkadi dan macam-macam orang fikirkan. Tapi sampai terkeluar ayat yg macam ni di dalam fikiran, kenapa?  Itulah ayat-ayat bagi yang tidak bersyukur diduga dan tidak redha pula dengan yang telah terjadi.

Bila dugaan mengunjungi hidupan harian kita, ia bukan sesuatu yang mudah untuk kita tangani. Pelbagai telahan akan datang dalam fikiran kita. Namun, seandainya kita sedar betapa beruntungnya bila seseorang itu di duga, lebih mudah untuk kita meredhai dan mensyukuri setiap perkara yang datang. Jika kita bersabar, banyak ganjarannya. Apa jua lintasan hati, semoga disertai dengan iman dan redha.

setiap manusia tak mungkin mampu menanggung dugaan manusia lain, kerana setiap orang ada jalan hidup sendiri. Berat mata memandang berat lagi bahu memikul, namun jika redha memikulnya, dan bersyukur sentiasa, bila samapi di tempat tujuan, serasa bebas dari segala permasalahan.....InsyaAllah.....

No comments:

Post a Comment

Apa kata anda....