Wednesday, May 16, 2012

Jangan cakap JANGAN!

Sebenarnya kan, ada banyak kerja lagi tau, tapi rasa "gian" nak berblog dah menghantui saya ni.. hehehe..... Hari-hari yang dilalu seperti biasa..... masih indah walaupun terduga... Indah kerana masih di sisi suami dan anak-anak tersayang... indah kerana masih dapat merasa kasih ibu walau ayah sudah pulang kepadaNYA, indah kerana punya adik beradik yang prihatin, indah sekali kerana punya Allah yang maha menyayangi.

Teringat perbualan dengan anak saya tempoh hari, ain,

Mama tak tahu bahasa arab ye ?
Tak. Mama dah lupa. (Terbayang waktu belajar bahasa arab di sekolah agama, saya selalu mengantuk, huhuhu!)
Ok. Kalau ain cakap Masaul khair kena jawab apa ? (Aaduh ! blurr nya mama.....)
Entahlah, mama tak tahu.
Masaunnur....(jawabnya dengan sengih yang sangat meyakinkan)

Waaa...anak mama pandai lah....Sekarang mama belajar dengan anak mama pulak lah ye... waa... bestnya (Memang sangat lain rasanya, kagum, bangga, seronok dan lega)

Saya selalu risau, apakah anak-anak saya faham apa yang mereka belajar di sekolah ? Apakah input yang mereka dapat ? sekadar menghadirkan diri dan meluluskan diri dalam ujian atau, mengambil sesuatu untuk bekalan kehidupan ? Semoga mereka tahu menggunakan ilmu yang diterima sebaik-baiknya.

Dalam pada itu, anak-anak saya juga ada satu tabiat, iaitu, kalau saya marah dengan perkataan JANGAN atau TAK MAHU BUAT ITU , tindakan mereka agak lambat, berbandik saya memberikan "galakkan" utnuk melakukan kesalahan itu. Mungkinkah ini termasuk dalam reverse psychology ?

Macam ada satu situasi, anak-anak bermain berlari-lari, dengan nada yang lembut dan penuh keibuan, saya akan menegur mereka beberapa kali,

"Tak mau lari-lari, nanti jatuh."  "Sudah jangan lari..."  "Sudah lah tu, berhentilah..." "Cukuplah lari tu..."

Bila kesabaran saya tak mampu lagi bertahan, akhirnya ayat begini yang keluar :

"Lari ! Lari! Cepat lari ! Jangan berhenti ! Lari sampai esok ! Tak payah makan, minum tidur. Laaaariii aje terus..."

Barulah mereka berhenti..... :) hehehehe...............

Jadi saya lebih suka tak gunakan perkataan JANGAN..... Anak-anak akak-akak dan adik-adik semua ada macam tu tak ? hehehehe

2 jiwa yang tenang:

  1. ahaaaa...
    idea yang bagus!
    nnt saya pinjam ayat suruh anak2 lari tu ye..nak try keberkesanannyaaa...hehehee

    ReplyDelete
  2. hehehehe.......cuba2, kalau x menjadi, kita fikirkan cara lain.. hehe

    ReplyDelete

Apa kata anda....