Saturday, January 28, 2012

Apam polka dot ku menjadik !! hehehe




Hehehe.... teringin sangat nak buat sendiri, tapi tak sempat nak cari bekas kuih lompang. Adapun di rumah saya ni bukanlah cukup sangat bahan membuat kuih muih kalau tak pergi mencari......Tengoklah, pelbagai corak kan ? berebut dengan Maisarah yg menangis... tak ber polka dot pun ! huhuhu...Masa mama nak masak je dia nangis....adehhlaaa......

nak resepi ?


Bahan-bahan untuk masak apam polkadot ( 50 biji papercup medium )
3 biji telur dari peti sejuk(gred A)
275 gm tepung gandum
220 gm gula halus
150 ml susu segar/ susu cair
3 sudu teh baking powder
1 sudu kecil ovalette 1 sudu kecil esen vanilla
filling blueberry/ strawberry/ apa-apa ikut citarasa anda  (yang ni saya guna kaya jer...itu aje yang dapat )
pewarna


Cara-cara penyediaan apam polkadot
1. Masukkan telur dan gula ke dalam mangkuk mixer dan pukul dengan kelajuan maksima sehingga kembang dan menjadi putih.
2. Selepas itu, baru campur bahan2 lain(masukkan susu, tepung dan last sekali ovelette. Kemudian, masukkan esen vanilla) dan mix lagi sehingga sebati.
3. Bahagikan adunan kepada beberapa bahagian,kemudian titiskan pewarna mengikut pilihan.
4. Masukkan setiap adunan berwarna ke dalam piping bag.
(saya guna plastik aje, tak ada piping beg bagai!)
5. Picitkan adunan ke dalam mangkuk kertas (setengah/separuh sahaja).
 - mangkuk kertas tu yg kecik-kecik yang biasa buat kuih sarang semut etc tuk raya tu kan.... letak dalam bekas kuih lompang tu supaya dia kembang cantik ikut bentuk mangkuk kertas tu.....
6. Letakkan filling secukupnya (nak senang masukkan dalam plastik kemudian picitkan).
7. Picit lagi adunan sama atau warna berbeza sehingga hampir penuh.
8. Last sekali dot-dot kan dengan warna pilihan,kemudian kukus dengan api kecil/sederhana selama 10-15minit atau sehingga masak.

Resepi ni saya dapat dari hasil mencari di google, dan semua hasilnya memberikan resepi yang sama........cubalah! bukan susah sangat, dan sangat sedap pula tu !

Friday, January 27, 2012

Rasanya, tak ramai macam saya.......

Selalu saya rasa bersyukur dengan kehidupan sekarang, siapa agaknya punya rutin harian seperti saya ? Impian saya sewaktu anak dara terlaksana, walaupun tidak seperti yang saya bayangkan, tetapi ia amat sesuai dengan situasi saya sekarang.

Apa impian saya itu ? Saya mahu bekerja sendiri, punya pejabat sendiri, bersama suami, dan menjaga anak-anak sendiri tanpa perlu dihantar kepada orang lain untuk dijaga. Alhamdulillah, saya telah mendapatkannya. Walau sibuk dan kadang kala rasa tak tertanggung lagi beratnya tangungjawab, tapi, di saat saya duduk, menaip entri ini, anak saya, sayeeda, 3 tahun, berada dibelakang saya, membelai-belai saya, memicit-micit bahu saya, mencium-cium kepala dan wajah saya, dan semua ini berlaku di pejabat !

Saya tak pasti berapa ramai wanita yang mendapat kehidupan sebaik saya, yang saya pasti tidak ramai ! Ya Allah! SesungguHnya, saya bersyukur. Anak sememangnya anugerah terindah dalam hidup saya....mereka memberi dugaan, dan ada banyak kali mereka menjadi penawar ketika saya terduga dan bersedih......

Alhamdulillah, syukur YA ALLAH........

Wednesday, January 25, 2012

Kemalangan di dapur

Ramai lagi yang masih bercuti ke ? Semoga selamat hendaknya semua.....baik di rumah atau diluar.

Saya doa semoga selamat sebab teringat peristiwa semalam. Semalam saya menggoreng telur ikan untuk hidangan tengah hari. Baru nak membalik-balikkan terlu ikan itu, ia meletup dan terkena muka saya, dan bibir saya. Apa lagi, saya terus ambil sabun cuci pinggan dan cuci bahagian terkena minyak sehingga tidak ada minyak lagi.

Kemudian saya sapukan minyak NUFERA (minyak kelapa dara), itu ajelah yang sempat saya ingat sambil nak ingat telur ikan dalam kualai, Maisarah yang tiba-tiba menangis........Kalut!

Tuesday, January 17, 2012

Perkongsian Dari FB untuk semua

Renungan 4 hal buat umat Nabi Mohammad s.a.w.


* Hal yang menggelapkan hati.


1.mencari kesalahan orang lain.
2.memperbanyak dosa.
3. Bergaul dngn wanita/lelaki yg bukan mahram nya.
4. Bergaul dengan orang fasik.

*Hal yg membawa kebinasaan.


1.mata yg beku jarang menangis buat akhirat dan dosa
2.panjang angan2.
3.keras kepala
4.tergoda cinta dunia







Carilah ILMU YANG BERMANFAAT sebagai bekal sebelum menutup mata. Ilmu bermanfaat ialah:
*Yang menambah perasaan takut kita kepada Allah...
*Yang menambah sedar dan penglihatan kita terhadap aib sendiri.
*Yang menambah pengetahuan kita dalam soal ibadat.
*Yang mengurangkan kecintaan kita terhadap dunia lantas menambah kecintaan kita terhadap akhirat.
*Yang membuka mata dan hati untuk mengenali pelbagai penyakit dalam amalan kita terus dapat dihindari.
*Yang menambah pengetahuan kita terhadap tipu helah syaitan dan penipuannya.
*Yang apabila disampaikan akan terus mengalirkan saham selepas mati...^_^





Semoga mendapat manfaat. 

Friday, January 13, 2012

Dan bunga pun berguguran.......

Dan bunga pun berguguran....Waaaahhh! gitu..... Teringat lagu kak Ogy, heeee....... suka lagu tu....Kelopak bagai sutera...... Eh nyanyi pulak....

Saya nak tanya, anda suka ke tak suka ada kelopak bunga jatuh-jatuh ni ? kalau tak suka sila beritahu yer, saya akan remove demi keselesaan pembaca....walaupun saya suka...hehehe  syok sendiri, buat blog pun syok sendiri, tak sangka ada yang sudi baca).

Seronok bila ubah itu ini dalam blog ni, sesekali nampak lain, seronok lah... hehehe

Itu ajelah nak cerita pun...hehehe....Assalamualaikum.....

Cemburu siapa lagi dahsyat ni?

Cemburu ada banyak jenis, betul tak ? Cemburu yang biasa kita jumpa ialah cemburu dalam percintaan, hubungan kekeluargaan, cemburukan kesenangan orang lain.  Ramai yang mencemburui orang lain kerana sebab yang tidak patut. Kadangkala tidak bersebab. Bak kata budak-budak sekarang, suka suki dia aje!

Ada yang cemburu hingga menyimpan dendam. Ada yang cemburu hingga merosakkan diri sendiri. Ada yang cemburu hingga lupakan indentiti sendiri. Kemanakah cemburu itu membawa kita pergi?

Berapa ramai antara kita yang cemburu melihat orang yang sentiasa dekat dengan Allah ? Tak ramai.Berapa ramai orang kita yang cemburukan kanak-kanak yang hafiz AlQuran ? Cemburu dalam hal baik, boleh membentuk diri dan pemikiran yang baik.

Tahukah kita bahawa Allah itu lebih pencemburu dari kita ?

Asma’ binti Abu Bakar radhiyallahu’anhuma meriwayatkan, suatu saat dia mendengar Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,  

“Tidak ada seorang pun yang lebih pencemburu daripada Allah ‘azza wa jalla.” 

(HR. Bukhari dan Muslim, lihat Syarh Muslim li an-Nawawi [9/28] cet. Dar Ibnu al-Haitsam Tahun 2003)

Apa agaknya yang membuatkan Allah cemburu ?

Abu Hurairah radhiyallahu’anhu meriwayatkan, bahwa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, 

 “Sesungguhnya Allah merasa cemburu. Dan seorang mukmin pun merasa cemburu. Adapun kecemburuan Allah itu akan bangkit tatkala seorang mukmin melakukan sesuatu yang Allah haramkan atasnya.” 

(HR. Bukhari dan Muslim, lihat Syarh Muslim li an-Nawawi [9/28] cet. Dar Ibnu al-Haitsam Tahun 2003)

Cemburu itu tandanya sayang, cemburu buta itu mata hatinya hilang . Cemburulah seadanya kepada suami/isteri kita, supaya sayang dan kasih kita terus mekar. Tapi jangan lebih dari kadarnya, kerana ia akan membawa binasa. Allah itu Maha besar kasih sayangNya.......

Thursday, January 12, 2012

Doa Ketika Sakit

Ramai yang tidak berapa sihat dikalangan sahabat handai dan keluarga. Sakit itu ujian dan aanugerah. Saya sebenarnya sangat sibuk beberapa hari ini jadi saya kongsikan artikel dari Ustaz Zaharuddin. Hayatilah.


Kehidupan sebagai manusia tidak dapat dielakkan dari ditimpa pelbagai sakit dan penyakit, ada yang bersifat kejiwaan, pemikiran dan juga tentunya fizikal. Kesakitan fizikal boleh mengganggu prestasi fizikal. Namun agak terhad kepada dirinya sahaja. Lebih merbahaya, penyakit jiwa, dimana kejahatannya boleh menimpa kepada orang lain dan persekitarannya.

Di dalam kejahilan umat Islam hari ini, agak dukacita melihat bomoh dan perawatan jampi dengan bacaan pelik, menurun, tangkal hikmah yang tidak tahu apa isinya kerap menjadi pilihan. Kononnya sebagai ikhtiyar, malangnya tidak disedari tindakan bertemu bomoh dan perawat sedemikian dengan mudah membawa syirik.

Jika di dalam rumah dan pejabat kita sering ada first aid kit yang boleh dimanfaatkan ketika terdapat kemalangan dan pesakit di sekeliling. Dalam tulisan ini ringkas ini, saya sertakan beberapa rawatan awal yang boleh kita selaku Muslim yang mukmin lakukan kepada pasangan, anak dan diri kita apabila ditimpa pelbagai jenis kesakitan. Namun jangan dilupa, bertemu doktor itu PERLU.

Bacalah doa-doa ini semasa menghadapi sakit fizikal, moga ia juga berkesan untuk ketenangan mental dan iman kita. Doanya berwarna BIRU dan selebihnya yakinilah kuasa Allah yang mengawal seluruh alam dan makhluk, Maha Penyembuh.

Sebenarnya banyak lagi ayat Al-Quran dan doa dari hadis yang boleh dibaca, namuan untuk tidak membebankan pemikiran pembaca, cukuplah kita memilih beberapa terlebih dahulu.

كان رسول الله صلى الله عليه وسلم إذا اشتكى منا إنسان مسحه بيمينه ثم قال اِذْهَبِ البَأْسَ رَبَّ النَّاسِ وَاشْفِ أَنْتَ الشَّافِي لاَ شِفَاءً إِلَّا شِفَاؤُكَ شِفَاءً لَا يُغَادِرُ سَقَماً
Ertinya : Nabi s.a.w ketika didatangi aduan (sakit) oleh seseorang, nabi akan menyapunya dengan tangan kanan baginda sambil membaca " Jauhkanlah dia dari kesakitan, wahai Tuhan sekalian manusia, sembuhkanlah dia, dan engkaulah maha penyembuh yang tidak akan datang kesembuhan kecuali datang dariMu, kesembuhan dari jenis yang tidak akan kembali penyakitnya"( Riwayat Muslim)

كان النبي صلى الله عليه وسلم يعوذ الحسن والحسين ويقول : إن أباكما كان يعوذ بها إسماعيل وإٍسحاق أَعُوذُ بِكَلِمَاتِ اللهِ التَّامَّةِ مِنْ كُلِّ شَيْطاَنٍ وَهَامَّةٍ وَمِنْ كُلِّ عَيْنٍ لَامَّة (رواه البخاري)
Ertinya : Nabi s.a.w ketika sedang meminta perlindungan untuk Al-Hasan dan Al-Husain berkata : Sesungguhnya kedua-dua ibu bapamu meminta perlindungan dengan (bacaan) yang dibuat oleh Nabi Ismail dan Ishak iaitu : "Aku berlindung dengan kalimah-kalimah Allah yang sempurna, daripada setiap Syaitan dan mahkluk berbisa dan dari setiap pandangan mata dengki & hasad yang berniat jahat" ( Riwayat Al-Bukhari)

أن جبرائيل أتى النبي صلى الله عليه وسلم فقال يا محمد اشتكيت ؟ قال نعم , قال : بِسْمِ اللهِ أُرْقِيْكَ مِنْ كُلِّ شَيْئٍ يُؤْذِيْكَ مِنْ شَرِّ كُلِّ نَفْسٍ أَوْعَيْنٍ أَوْ حَاسِدٍ , اللهُ يُشْفِيْكَ بِسْمِ اللهِ أُرْقِيْكَ
Ertinya : Telah datang Jibrail kepada nabi sa.w dan berkata : Wahai Muhammad, adakah kamu mengadu kerana sakit? . Jawab Nabi " Ya". Jibrail membalas " Bacalah "Dengan nama Allah yang mengubatimu, dari segala perkara yang menyakitimu, dan juga dari kejahatan setiap jiwa,mata dan hasad. Allah akan menyembuhkanya dan dengan namaNya engkau disembuhkan" 


Baca tujuh kali dengan tangan diletak di tempat sakit , kemudian baca Bismillah tiga kali dan terus baca doa berwarna biru :
أنه شكا إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم وجعا يجده في جسده منذ أسلم فقال له رسول الله صلى الله عليه وسلم ضع يدك على الذي تألم من جسدك وقل باسم الله ثلاثا , وقل سبع مرات : أَعُوذُ بِاللهِ وَقُدْرَتِهِ مِنْ شَرِّ مَا أَجِدُ وَأُحَاذِرُ 

Ertinya : Seorang sahabat datang mengadu kepada Nabi berkenaan kesakaitan yang terdapat ditubuhnya sejak dari ia masuk Islam, lalu nabi mengajarkan berkata : " Letakkan tanganmu ditempat yang kamu merasai sakit itu dan bacalah Bismillah tiga kali dan kemudian bacalah tujuh kali : " Aku berlindung dengan kuasa Allah dari segala kejahatan  yang telah menimpaku dan yang aku ingin hindari. ( Riwayat Muslim)
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم من عاد مريضا لم يحضر اجله فقال عنده سبع مرارٍ أَسْأَلُ اللهَ العَظِيْمَ رَبَّ العَرْشِ العَظِيْمِ أَنْ يُشْفِيَكَ إلا عافاه الله من ذلك المرض

Ertinya : Nabi telah berkata " Barangsiapa melawat orang yang sakit yang belum kelihatan akan tiba ajalnya (sakit yang dikira boleh sembuh), bacalah di sisinya tujuh kali : " Aku memohon kepada Allah yang maha agung, tuhan bagi arasy yang agung agar menyembuhkanmu". Tiadalah dibacakah itu kecuali akan disembuhkan dengan izin Allah dari sakit tersebut. ( At-Tirmidzi : hadis Sohih)

Imam Ibn Qayyim berkata “dari kaedah pelindung dan penyembuh dari hasad mata dan yang sepertinya adalah membaca dau Qul ( Surah An-Naas dan Al-Al-Falaq) dan Al-fatihah, ayat Kursi dan lain-lain doa dari hadis nabi” iaitu antaranya seperti di atas.  (At-Tibb al-Nabawi, hlm 168)
Semoga sakit yang dideritai beransur sembuh. Termasuklah penyakit malas solat, panas baran, ketagih porno dan sebagainya. Cubalah amalkan doa-doa di atas juga.
Sekian

Zaharuddin Abd Rahman
www.zaharuddin.blogspot.com


*Alhamdulillah, artikel yang sangat berguna, semoga sama-sama kita manfaatkannya.

Wednesday, January 11, 2012

Ain ke Sekolah : Darjah 1 !

Hari ini dimulakan dengan kebisingan pagi... hehe.... Ain hari pertama ke darjah 1, dia nampak tak sabar tapi nampak nerves jugak... tapi yang lebih nerves mama dia je sebenarnya...

Yang paling kesian bila tengok dia pakai beg sekolah, ya Allah, berat nye beg dia, dah lah badan kurus keding.... Bila tanya cikgu, nasib baik cikgu kata, 2 minggu ni, belum guna buku lagi, saya pun, dengan mendukung baby, bersungguh-sungguh keluarkan buku yg berat drpd beg tu, dan bawa balik.


Pesanan saya : " Ok, mama balik yer, nanti ain balik mama ambil ye, dengar cakap cikgu tau. Yang baju biru tu pengawas, dengar cakap pengawas tau... (dalam hati, apa lagi nak pesan ye...) jangan lupa, masa rehat nanti, makan bekalan yang mama dah bawakkan tu ye....ok mama balik ye..."

Rasanya dekat 3-4 kali saya cakap, ok mama balik ye, tapi saya masih lagi di situ, memerhatikan anak saya yang berwajah selamba... huhuhu

Ramai lagi ibu bapa yang masih menunggu, saya tak boleh tunggu kerana masih banyak kerja yang menanti saya dirumah. Lagipun, Ain kan anak mama. Dulu masa mama sekolah, mama siap suruh atok mak balik, tak perlu tunggu mama, jadi, tentu Ain pun beani macammama juga kan !

Selawat Syifa'

Tuesday, January 10, 2012

GA : KEMBALI KE SEKOLAH!

Give Away awal tahun 2012 ni saya buat sempena anak saya naik darjah 1. Kalau nak join , senang saja.

Monday, January 2, 2012

Petikan dari Sesi Sembang Santai Islamik antara Ustaz Azhar Idrus & Zizan Raja Lawak

Di sini saya mahu kongskan sedikit ilmu daripada Sesi Sembang Santai Islamik antara Ustaz Azhar Idrus & Zizan Raja Lawak time malam tahun baru tempohari. Harap bermanfaat untuk semua. Selamat membaca!. (Saya dapat dari teman FB)

1. Apakah Hukum sambut countdown...?
UAI:"countdown tu mende"...??
Zizan: !@#$*...emm.."count tu, kire..down tu, bawah...2011 ke 2012.."
UAI: "count up la gitu..11 ke 12...."
zizan: !@#*.... =)
--> Kata ulama' countdown bukan perayaan...ianya jatuh haram mengikut cara(perbuatan) kite...jatuh haram sekiranya sambut dengan buat maksiat,mnum arak,judi,ambil dadah,dll....

2. Apakah hukum main bunga api...?
--> Ulama'2 sepakat menyatakan setiap perbuatan yang ada membazir = tidak harus...samada makruh @ haram.. Jika beli sedikit mercun kemudian bakar,makruh kerana membazir sedikit duit.. sekiranya membazir berlebihan jadi Haram.. contohnye beli sampai beratus2,beribu2 ringgit...kalau bunga api untuk sambutan tahun baru terang2 haram kerana ambil duit rakyat beratus2 ribu ringgit, pembaziran yg nyata...

3. Pandu kereta sorang2 pd pukul 3pagi...smpai kt lampu isyarat,lampu merah..boleh tak nk teruskan kerana tiada kenderaan lain ketika itu,jalan sunyi...
--> Peraturan kerajan buat bg menyelesaikan maslahatan rkyt..lampu isyarat dicipta untuk jln yg sibuk/sesak.. dlm jln kmpung ade lampu isyarat x?tiada sbb jln kampung xsibuk... Boleh jalan,jika yakin tiada kenderaan lain ketika
itu(dari arah kiri,kanan,depan) dan yakin tiada mudarat kpd org lain..peraturan mnusia boleh ditukar mengikut keadaan..tetapi Undang2 ALLAH(Quran),tak boleh diubah sampai bile2...

4. Betul ke alat muzik tu najis..?? UAI: "Betul.....sekiranya ada tahi ayam pada alat muzik itu"....=)
--> Najis ialah benda yg keluar dari kemaluan... kalau binatang,anjing & babi..haiwan mati(bangkai) juga najis.. Jika main alat muzik sampai lalai,tu yg jd haram... bunyi2-an ni dibenarkan... dalilnya, dalam kitab2 bab Nikmat
Syurga = Allah ada sediakan bunyi2-an didalam syurga nanti...

5. "Isteri kena hiburkan suami dirumah...kalau suara isteri xsedap kena nyanyi jugak ke...?" =)
--> Tujuan hiburkan suami untuk mengeratkan ksh syg dlm rmh tgga... hiburkan suami bukan dgn nyanyi je.. mcm2 cara boleh...isteri hiburan suami dr hujung rambut smpai hujung kaki.. dgn cara ckp boleh hiburkan suami..
cara berjalan...ni tidak,bile kt opis berjalan "catwalk"..dlm rumah plak "elephantwalk"...=) cara layanan juga hiburkan hati suami...dll...

6. Hiburan itu haram sebab melalaikan...ape pendapat ustaz...
--> Manusia mmg suke kpd permainan & hiburan.. Islam bukan agama menghalang(semuanya haram) tetapi agama mendidik..hiburan dibenarkan cume kite yg xpandai jaga diri (lalai dr perkara wajib,mabuk,maksiat)...tu yg
jd haram tu..Boleh hiburkan diri sekejap setelah penat kerja @ beribadah.. boleh bermain supaya xbosan..Allah juga hendakkan supaya hamba2nya sihat n cergas untuk melakukan kerja n kewajipan2 lain..niat dlm hati, hiburan kerana Allah...

7. "Saya tgk vcd kuliah Ustaz...ustaz kate,perempuan xwajib pakai tudung..lepas tu vcd lekat..xleh nk tgk ayat seterusnya"...=) betul ke perempuan xwajib pkai tudung...??
--> Betul perempuan xwajib pakai tudung...yg WAJIB ADALAH TUTUP SELURUH AURAT... aurat ialah apa2 bhgian pd anggota bdn yg tidak boleh dilihat oleh lelaki yg bukan mahram.. kalau pkai tudung tp nmpk jugak rmbut kat dalam(tudung nipis bayang) haram jgk...kalau pkai tudung tp rambut keluar(jambul) haram jgk..
pakai tudung tp pkai baju lengan pendek,haram jgk...pakai tudung singkat,haram jugak..jd tutuplah aurat..WAJIB..faham molek..

8. Masa duduk tahiyat awal, anak datang duduk atas peha...batal tak..?
UAI:"Batal...sekiranya si ayah terkentut"...=)
--> Tak batal sebenarnye..kecuali jika si anak itu dalam keadaan bernajis... dalilnya, pernah satu ketika Rasulullah sedang sujud,cucu baginda iaitu saidina hussin tibe2 naik atas belakang baginda..baginda sujud lama2..tidak terus
bangun kerana fikirkan cucunya xpuas lg bermain dan juga bimbang sekiranya saidina hussin terjatuh jika baginda bangun...dalam solat,boleh meraikan kanak2...

9. "Babpe (sebab ape/kenapa) ustaz tak berpasangan ngan zizan masuk raja lawak...?"
--> Ustaz mengajar untuk tarik minat orang muda..kalau mengajar lurus mendata(straight) aje, orang muda xberapa suke...datang 2,3kali pastu xdtg dh sbb bosan...kena pelbagaikan cara.. Alhamdulillah,orang muda
datang kuliah...yang xsuke datang kuliah,jadi suke datang kuliah...kite nk hasilnye....

10. "Saya suka tengok cerite hantu...sampai takut nk gi ke dapur waktu malam..isteri saya lagi la takut..." =)
Apa hukum tengok cerite hantu...?
--> Sengaja tengok suatu bende yang buat kite takut,tetapi bende takut tu xdk faedah = Makruh... Kalau tengok suatu benda yg membawa takut kepada Akhirat(ALLAH),contohnya tengok orang mati = Sunat...
Jika takut pada bende yang hanya lakonan(filem/drama)..? = maknenye kite 'tak sihat'...=)

11. "Saya nak derma tabung masjid rm10..tetapi terambil duit rm50 dan termasuk ke dlm tabung masjid..boleh tak saya nak mitak balik(baki)...?" =)
--> Boleh mitak balik...dengan syarat kena bersumpah dulu...jika imam x yakin dengan dia,imam xwajib bagi... fikirkan hikmah...mungkin Allah nk bg ganjaran yg besar pd kite...redha aje lah...

12. "Kenapa wanita suka berbelanja..isteri saya janji, sekali ni je-sekali ni je,tp beli jgk"....=)
--> wanita mcm bdk2...suke membeli..contohnye bdk2,pantang tgk mainan terus je nk,padahal mainan dh byk kt umah...mcm juga wanita, padahal baju,kasut byk dlm almari yg xpkai lg..nk beli lg..wanita mmg suke tgk benda yg cantik.. memang tugas
suami cari duit, isteri habiskan duit..kalau bukan isteri yg habiskan duit, siapa lg...kalau bkn isteri,siapa lg yg nk beli periuk,kuali,dll...suami jgn marah..isteri besar jasanya..tlg beranakkan anak, jaga anak2, tlg basuh bju kite,tlg msak,kemaskan umah,dll...

13. "Saya rajin berkerja,taat perintah agama,solat xtinggal...boleh tak nk jd menantu ustaz..?"....=)
-->Boleh...dlm hadis pon nabi berpesan,jika ada seorang lelaki yg beragama dtg meminta anakmu,maka segerakanlah menerimanya... nabi tak syaratkan mengambil menantu yang PANDAI AGAMA ( ulama,ustaz,al- hafiz)...tetapi cukuplah yg JAGA AGAMA(bersolat 5waktu,berpuasa penuh,dll)...

14. Apakah hukumnya mengambil wudhu' dalam keadaan bogel..?
--> "Ulama' sepakat menyatakan HARAM mengambil wudhu' berbogel....di khalayak ramai"...=) Jika didalam bilik air rumah hukumnya makruh...

Sunday, January 1, 2012

Kisah dan harapan

Penguhujung 2011 memberikan pelbagai dugaan dan cabaran buat saya dan keluarga. Syukur kerana kami masih berada di landasan yang sepatutnya. Rentetan peristiwa yang berlaku sepanjang 2011 mengajar saya untuk lebih mendalami illmu mencintai Allah. Perjalan yang sangat-sangat berliku saya syukuri kerana darinya saya telah mengenali siapa diri saya sebenarnya.

Kisah cinta, kisah anak-anak, kisah perniagaan, kisah keluarga, kisah rakan-rakan, kisah saudara-mara melengkapi diari 2011. Kisah yang penuh dengan pelbagai warna.

Dugaan antara saya dan suami nampaknya telah membuahkan kasih sayang yang semakin mendalam dan kesetiaan yang berpanjangan. Dugaan dari ragam anak-anak memberikan banyak pengajaran kepada kami sebagai ibubapa. Dugaan kepada dunia perniagaan hanyalah menjadikan kami lebih tabah dan yakin bahawa rezeki itu ada pelbagai bentuk dan datangnya dari Allah swt.

2012 yang sudah bermula, akan kami siapkan hati dengan tingkat ketabahan dan kesabaran yang kuat serta berbekalkan semgant yang jitu untuk menghabiskan sisa-sisa dugaan 2011 yang belum dapat diselesaikan. Seterusnya akan kami perkuatkan lagi ketahanan diri dan hati kami dengan uian dan dugaan yang bakal tiba.

Ya Allah, Ya 'Alim, entah bila masaku tiba hanya Kau yang tahu, Aku pohon ya Allah, bebaskanlah aku dari hutang-piutang di dunia sebelum aku pergi menghadapMu. Ya Allah Ya Wadud, Kau hadirkanlah rasa rindu kami kepada Mu disetiap saat, agar kami tidak lupa untuk mengingatimu disetiap nafas kami, dan di setiap detak jantung kami. Ya Allah Ya Malik, Kau yang memiliki segala yang di langit dan di bumi, pinjamkan sedikit daripada kepunyaanMu untuk kami menjalani hidup selagi kami bernafas. Ya Allah Ya Rahman, Kau limpahkanlah kasih sayangMu kepada kami agar kami terus mencintaiMu dan berkatilah kami serta redhailah kami Ya Allah.......