Tuesday, August 16, 2011

Masak apa hari ni ?

Hari ni nak cerita pasal diri sendiri lah...Dah tak ada idea nak fikir topik apa kan.......

Semalam baru pertama kali pergi bazar sepanjang bulan puasa nih. Dah tak ada idea nak masak apa... Sebab tak ke pasar. Kalau pergi pasar tu, beli lah bahan mentah tuk seminggu kan... tapi dah banyak hal lain pulak, tak lah saya ke pasar. Peti sejuk pun sejuk aje. Tak ada bahan mentah.

Hari sabtu hari tu dah buat roti jala ngan kari ayam. Hari ahad masak laksa penang.Semalam, memandangkan tak tau nak masak apa hasil dari lawatan ke pasar mini, saya mintak tolong orang-orang kat bazar tu masakkan..... hehehe... beli.... Saya dan suami makan nasi ambeng. Beli jugak murtabak dan cempedak goreng. Anak saya ada yang makan nasi ayam nasi kerabu dan nasi ambeng jugak. Ada satu dua jenis kuih lagi ikut permintaan anak-anak....... Tapi alhamdulillah, kenyang.........

Saya rasa, bulan puasa tahun ni, untuk kami sekeluarga, lebih baik dari tahun lepas dari banyak segi. Makanan banyak yang habis belaka. Jarang membeli... biasanya kami beli air dan kuih muih. Kalau dulu, rajin pergi ke bazar. Semua bazar kami nak pergi. Kota Tinggi, Pasir Gudnag, Bandar Putra, Bandar Kulai, sempat aje. Bila sampai bazar, semua macam sedap. Sampai tak tahu nak beli apa. Dalam tak tahu tu pun, penuh juga meja makan. Sampai tak tahu nak menyusun. Tahun ni, saya tak banyak tanya selera anak-anak. Saya masak aje ikut menu saya. Apa yang ada makan. Suami pula, biasanya dia yang akan meronda kat bazar kecil depan taman tu, cari kuih muih dan air. Alhamdulillah, puasa kali ini, kami tak mengikut nafsu sangat. semoga kekallah semangat memasak saya sampai hujung Ramadhan ni. Hehehehe.......

Sahur, alhamdulillah, walau pun ada 2 hari yang terjaga dah pukul 5.00 pagi, tapi, semuanya sempat makan dan kenyang. Cukuplah tenaga sampai waktu berbuka. Dari segi anak-anak pun, seronok saya rasakan. Ain baru 1 hari aje ponteng. Itu pun, sebab masa bersahur, dia tak larat nak celik mata, tengah hari dah lapar, tak cukup makan masa sahur. Huhuhu.......

Hari ni, nak masak apa yer? Saya dah ambil keputusan, masak mi goreng saja........ hehehehe........ nak buat bubur kacang sikit.......... ok lah tu kot......


Selamat berbuka semua........ Esok Nuzul Quran..... Semoga dapat berkahnya....... Amin.....

1 jiwa yang tenang:

  1. sy pun nak makan maggi goreng jewk lepas nieyh..
    hehehe..
    sedap n jimat!

    ReplyDelete

Apa kata anda....