Friday, August 5, 2011

Macam mana nak fahamkan anak tentang puasa ?

Alhamdulillah... dah 4 hari anak saya ain - 6 tahun, puasa sampai waktu berbuka. Tak ada pun puasa setengah-setengah hari. Hari pertama berpuasa, kesian juga tengok. Bila dah petang tu, dah asyik tanya bila boleh minum. Adik-adiknya pulak dah macam "penggoda", asyik minum air depan ain aje.... kesian ain. Hari kedua masih begitu. Bila waktu petang, lepas mandi, dia hampir-hampir terminum air kotak adiknya yang ada atas meja.

Terjerit juga saya. Ain pun dah nak nangis, sedih tak apat minum. Sayang ! Lagi berapa minit aje nak buka..... Saya pun terfikir satu cara. Saya ambil kertas A4, tampalkan dengan paper tape ke dinding bilik.

"Ain, setiap kali dah siap makan untuk berbuka, ain tulis nombor kat kertas ni. Contoh macam ni, ain tulis 1, sebab semalam ain dah puasa penuh sampai waktu berbuka. Kejap lagi, lepas buka, siap aje makan, ain tulis 2 kat bawah nombor 1 ni. Kalau ain dapat puasa sebulan, maknanya ada 30 hari. Kalau ain dapat tulis sampai 30 hari, barulah ain boleh RAYA ! Kalau tak cukup 30 hari, ain tak boleh raya. Tak boleh pakai baju cantik-cantik."

"Kenapa mama?"

"Sebab, raya tu cuma untuk orang yang berpuasa aje. Faham tak ?" Dia angguk dan tersenyum.

Hari berikutnya sampailah hari ini, dia kelihatan bertenaga sangat. walau pun dah petang. Dia sangat tak sabar nak tulis "nombor" pada kertas A4 tu. Alhamdulillah.... cara saya nampaknya berhasil....

Macam mana akak2 dan kawan2 yang lain ?

p/s : saya dulu masa tadika, ada puasa setengah hari... hehehehe... bila 2 x setengah hari = 1 hari.... pengelat kan?

No comments:

Post a Comment

Apa kata anda....