Tuesday, August 9, 2011

KERUGIAN DALAM PELABURAN CINTA

Zaman sekarang ramai yang rugi. Rugi bukan dari segi perniagaan, harta atau wang, tapi rugi dari segi cinta.

Kenapa saya cakap macam tu ? Ye, rugi bila kita terlalu menghabiskan semua cinta yang ada dalam hati untuk satu orang sahaja. Cinta itu menjadikan hati kita besar. Jika dibahagikan kepada sepuluh, takkan sepuluh-sepuluh bahagian itu kita nak berikan kepada satu hati sahaja ?

Berilah bahagian pertama kepada ALLAH SWT, kemudian kepada Rasulullah SAW, kemudian kepada suami, bagi seorang isteri, kemudian kepada ibubapa, bagi seorang lelaki, kemudian kepada ahli keluarga yang lain.... anak-anak... sahabat handai..... muslimin dan muslimat

Bukan untuk pakwe, makwe, rakan yang mengajak kepada maksiat, dan dunia. Rugi jika kita cintakan dunia. Bila terlalu cintakan dunia, maka hanya di dunialah kita rasa "macam syurga".

Tapi, jika kita cinta kepada ALLAH dan Rasulnya, maka insyaAllah, kita akan berbahagia di dunia dan akhirat !

Bila kita cinta kepada suami, ganjarannya pun banyak. Dapat cinta dari suami dan Allah juga!

Bila kita memanggil mak kita dengan penuh sayang dan cinta, pun ada ganjarannya !

Tapi bila kita curahkan cinta kepada yang bukan halal dengan kita seperti teman lelaki/wanita, ia mendekatkan kita dengan zina. Ada yang berpendapat, cinta yang berlandaskan ajaran islam yang betul, boleh menjauhkan diri dari zina. Betul juga. Tapi, jika kita benar-benar ikhlas, percepatkan tali pertunangan dan diikuti dengan pernikahan.

Dari pengalaman hidup, mencintai orang lain walaupun mengikut landasan yang betul, tetap merugikan saya. Belum tahu lagi dia jodoh saya. Seandainya dapat saya putar masa, ingin saya sekat cinta dan rindu saya hanya pada Allah dan rasul serta keluarga. Biarlah cinta kepada lain jantina saya serahkan buat suami saya sahaja.

Ruginya saya pernah merasa rindu kepada orang lain. Pernah mencintai orang lain, yang akhirnya bukan menjadi suami saya. Memang, bila kita bercinta, kita akan iringkan doa untuk dijodohkan sehingga ke akhir hayat. Namun, Allah lah sebaik-baik perancang. Mungkin Allah biarkan saya melalui pengalaman sebegitu supaya saya boleh menjadi isteri yang sangat menghargai suami saya kini. Subhanallah, Allah jualah yang Maha Mengetahui.

Bagi yang belum terlanjur mencintai bukan muhrim, dan resah bila tiada siapa yang singgah di hati, bersyukurlah. Sesungguhnya Allah memelihara hati mu dan membiarkan kamu sedar, cinta yang ada hanya untuk Allah. Bila yakin pada Allah, pasti Allah akan kurniakan kegembiraan hati. Pintalah pasangan hidup yang beriman dan bertaqwa, Allah itu Maha Mendengar dan Maha Penyayang.

Untungnya mencintai ALLAH ! Dia pasti akan menjaga hati orang-orang yang mencintaiNYA. Sedangkan cinta yang ada di dalam diri kita pun di kurniakan oleh Allah, maka serahkanlah cinta kepada yang berhak, yakni pemiliknya, ALLAH SWT. Maka tidaklah andan kerugian dalam pelaburan cinta !

4 jiwa yang tenang:

  1. syukur,,tak merindui sesape lagi

    ReplyDelete
  2. ssh kan...nk kwin xdak calon,duit xdak g...klu da calon xmau cinta2 trs kwin...xdak duit bt loan r..hahah..mudhan cinta dapt keredhaan..

    ReplyDelete
  3. H,J : simpan rindu untuk yg sepatutnya saja

    MR SAM : insya Allah...... ada tu nanti....dan semoga diredhai

    ReplyDelete
  4. hye... nice blog... dah folo awk.. jom singgah blog kita. www.duniasigadisberseliparhijau.blogspot.com

    ReplyDelete

Apa kata anda....