Friday, July 22, 2011

AISKRIM NANAS --- SEDAP !



Nampak sedap tak ? Buat lah sendiri senang aje...... Saya dapat pun dari seseorang yang suka berkongsi resepi di  My Resepi.com ---> YANI. Resepi dari puan yani ni sedap-sedap tau ! Tapi maaf ye puan Yani, saya ubah sikit mengikut bahan yang ada dirumah sahaja. Sebab saya sebenarnya tak tahu nak buat apa dengan nenas madu yang seorang kenalan berikan. Bila jumpa resepi ni, saya pun cubalah ! Hasilnya memang sedap!

Bahan2 :

Nanas 1 biji (saiz kecil)
1/2 cawan Jus lemon (saya guna jus lemon : sunquist)
3/4 cawan Gula
Air sejuk (dari dalam freezer)

Potong dadu buah nanas
Masukkan ke dalam blender bersama jus lemon, dan gula.
Masukkan air sejuk cukup untuk blender semua bahan. tak perlu banyak sangat.
Masukkan dalam bekas dan simpan dalam icebox.

Bila sudah beku, belnd sekali lagi, kemudian simpan semula di dalam icebox.
Ulang 2-3 kali, sehingga dapat tekstur yang halus......

Bila dah dapat tekstur yang memuaskan hati anda, bolehlah anda nikmati aiskrim nanas buatan anda !

Saya nak cuba buat dengan buah lain pula... mungkin mangga ke..... mesti sedap kan !

5 jiwa yang tenang:

  1. waahh..cambest je ni..
    ble nk jmput dtg uma blanje aQi eskrem nenas ni..
    hehe..:D

    ReplyDelete
  2. hehehe.... nanti raya lah kalo nak datang... tp x tau lah ade ke tak nenas nak dibuat aiskrim. hehehe.... kalo nak, bawak lah nenas masak sebiji...

    : akk dah ajor cara buat tu, buat ler.......

    ReplyDelete
  3. mcm senang je nk buat..hehehehe..:)

    ReplyDelete

Apa kata anda....