Sunday, June 19, 2011

LAKSA JOHOR



  Hari ni, tekak ni teringin nak makan laksa Johor. Apa lagi, pergi pasar, dan dapatkan bahan-bahan. Yang menyedihkan, hampir-hampir tak ada mee spaghetti nya. Bahan semua dah cukup, kalau  tak ada mee, nak makan dengan apa, kan? Okay, Jom kita masak!

 BAHAN-BAHAN :

Kari ikan (saya guna adabi)
1 1/2 biji santan kelapa sederhana pekat
2 kuntum bunga kantan
2 keping asam keping
Kerisik dari 1/2 biji kelapa.
Sedikit kayu manis, cengkih dan bunga lawang untuk menumis.

BAHAN KISAR :

Bawang besar :  2-3 biji
bawang putih : 2-3 biji
Halia :4-5 cm (agak2 lah ya..)
Lengkuas : 3-4 cm (pun agak2 lah
Serai : 2 batang
Lada kering : 15 - 20 helai (ikut selera pedas anda)

Ikan tenggiri : Lebih kurang 1/2 kilo lebih di rebus (boleh guna ikan kembung/parang) kemudian di kisar selepas dibuang tulang.
*Saya suka ikan tenggiri putih sebab rasanya yang sedap dan mudah nak asingkan tulang.

Mee spaghetti

BAHAN HIASAN / TAMBAHAN

Timun - di hiris
Telur - direbus
Cili merah - dihiris
Daun kesum - dihiris
Sambal belacan

CARA-CARA :

  1. Tumis bahan kisar tadi dengan minyak yang cukup. Jangan lupa masukkan kayu manis dan kawan-kawannya.
  2. Setelah naik bau, masukkan kari, lebih kurang 1 cawan atau lebih. Kalau anda letak lebih, kuah boleh jadi pekat. Tumis sehingga garing / naik bau karinya.
  3. Masukkan bunga kantan yang telah dipotong empat.
  4. Masukkan ikan yang telah di rebus. Kacau hingga rata.
  5. Masukkan santan. 
  6. Setelah mendidih, masukkan bahan perasa seperti garam, gula dan perisa. (saya guna sos tiram)
  7. Masukkan kerisik.
  8. Masukkan asam keping. 
  9. Setelah mendidih dan cukup rasa, bolehlah dihidang.
* kalau nak tambah kuah, nak kurangkan pekat, lebih sedap kalau gunakan air rebusan ikan.

2 jiwa yang tenang:

  1. thanks ye utk resepi tu...
    iols ambik ye resepi tu! :D

    ReplyDelete

Apa kata anda....