Tuesday, June 14, 2011

DAH HABIS GANTI PUASA KE BELUM ?

Pejam celik, pejam celik, dah nak puasa kan..... dah sibuk dah jualan kain baju sana sini. Yang jual kuih raya pun dah sibuk buat sample dah...... Sekejap betul masa berlalu. Dalam diam, dah habis 5 bulan lebih kita lalui 2011 ni. Bagi saya, tahun 2011 yang baru nak masuk setengah tahun nih, dah diwarnai dengan macam-macam warna dan corak.

Ha! Dah habis ganti puasa ke belum ? Soalan ni, khusus untuk kaum hawa aje ye.... Lelaki pulak, jangan simpan angan-angan nak cuti pulak tahun ni. Sekarang Rejab, lepas tu Syaaban, lepas tu Ramadhan...... Anda semua ni, tak sabar puasa ke tak sabar nak raya ? Ingat ye, raya sebenarnya bukan sebulan, cuma 1 hari saja. Sebab itu hari itu di haramkan berpuasa, sebab Allah nak kita bergembira dan merasai nikmat yang ada.

Ye, memang betul, Syawal ada 30 hari. Tapi bukan di suruh beraya 30 hari. Memang tak salah untuk berkunjung.... Anggaplah kita pergi menziarah saudara dan kawan-kawan. Tak perlulah cukupkan baju untuk 15 rumah terbuka. Islam tak suka pembaziran dan berlebih-lebihan. Cuba fikir semula, kenapa ada puasa sunat syawal ye ? Sebab Allah tak mahu kita leka dengan kegembiraan yang melampau-lampau.

Ada homework sikit untuk pembaca sekalian, cuba selidik dan cari sejarah, bagaimanakah Rasulullah merayakan Hari Raya Aidil Fitri ye ?

** Awal ke saya buka topik raya ni ? Sebenarnya, dah tak tau nak cerita apa, tetiba ada pulak kenalan cerita yang dia belum habis puasa ganti... Jadi saya pun menaiplah ! Selamat buat Homework ye !

3 jiwa yang tenang:

  1. assalammualaikum.

    lea tak habis lagi ganti puasa. huhuhu

    ReplyDelete
  2. uwaaaaaaaaa!~ rasa cepat sungguh masa berlalu.... dah tinggal sebulan lebih jer lagi kan???

    ReplyDelete
  3. Lea : baik cepat lea, nanti tak perasan, tau2 je lg sehari 2 nak pose....

    milo ais : ye puan milo... sebulan lebih je lg.... ayu malas nk pikir apa2.... hehehe.... apa2 jelah.....

    ReplyDelete

Apa kata anda....