Monday, May 23, 2011

Macam mana kalau dah tak sayang ?

Assalamualaikum semua.... masa blogger down ari tu, ada balas komen2 kat entri yg lepas, tapi, bila dah ok, komen tu hilang plak..... Jadi, malas nak jawab balik, boleh gitu? hehehe..... sorry lah ye.....

Okay, berbalik kepada tajuk di atas. Dah tak sayang ? Ramai juga yang mengalami perasaan macam tu bila rumahtangga dilanda dugaan. Bukan mudah menghadapi dilema rumahtangga dan tidak mudah pula bersabar dengan segala dugaan yang datang.

Saya pun pernah melalui saat-saat hati yang terusik, sakit, pedih tapi terus melupakannya. Saya bertuah kerana punya suami yang mudah marah tapi mudah sejuk. Tidak pernah menyimpan marah di dalam hatinya.

Bagaimana mahu menghadapi karenah suami yang menjengkelkan, seperti : mula ada wanita lain walau sebaik mana pun layanan yang kita beri, mula menjauhi kita kerana sebab yang kita tidak tahu, banyak berahsia dari kita, tidak pernah menyatakan sayang, tidak pernah berlembut dengan kita, tidak pernah menghargai perbuatan kita.

Bila kita lihat dalam diri kita mungkin kita nampak, :
aku buat kerja rumah dengan baik, jaga anak-anak, jaga makan minum dan pakaian dia dengan baik, tak cukup lagikah ?

Ingat ! Jangan sampai mengungkit semua layanan dan perbuatan baik kita. Jika tidak, kita akan menjadi WANITA MANANAH, iaitu satu dari 6 golongan wanita yang dilarang untuk dikahwini (klik untuk huraian tentang ini).

Jadi, macam mana nak pupuk rasa sayang pada pasangan bila hati semakin menjauh, bila rindu semakin pudar, bila cinta semakin hilang ?

BERDOALAH. Berdoa kepada Allah siang dan malam, penuh keyakinan dan kesungguhan, mohon pada ALLAH, semoga Allah tunaskan kembali cinta yang layu, semoga Allah kembalikan rasa hormat dan rindu, di dalam diri kita dan pasangan. Semoga Allah berikan ketabahan menghadapi dugaan.

Tidak mudah menghadapinya, tapi, seperti yang pernah saya nyatakan dalam entri-entri yang lepas, sebenarnya ada jalan ternudah.

Carilah cinta Ilahi. CintaNYA penuh kepada hambaNYA. CintaNYA tidak berbelah bagi
CintaNYA cinta sejati, CintaNYA cinta hakiki, CintaNYA cinta abadi.

Perlukah lagi menanti cinta yang tak pasti selepas mendapat cinta Ilahi ? Tepuk dada, tanya iman,  rasakan di hati.

2 jiwa yang tenang:

  1. yup cinta kpd Allah tiada tandingan .. suami yg baik / hensem / bertangungjawap mcmana pun x dpt tandingi cinta Illahi ...

    ReplyDelete
  2. betul...cinta Ilahi yang paling HEBAT!

    ReplyDelete

Apa kata anda....