Thursday, May 26, 2011

Buruk sangat ke tak ada degree ?? Ada aku kesah ?

Maaf lah ye, tajuk kasar sikit.........

Entri ni kira kesinambungan dari entri sebelum ni lah.....

Ramai kawan-kawan sesekolah rendah, menengah dan sekolej dah menyambung ke master...... Saya ? Diploma je......... Bukan sebab tak layak, tapi saya sendiri tak mau. Bukan malas belajar, tapi saya dah nampak apa yang saya nak buat.

Mak saya merasa sedih juga, sebab dalam keluarga, sayalah satu-satunya anak yang berjaya ke menara gading. Jadi dia mahu saya dapat apa yang saya boleh dapat. Dia percaya saya boleh lakukan. Saya juga tahu jika saya mahu, saya boleh lakukan. Cumaa.....

Saya bukan nak jadi pensyarah, bukan nak jadi doktor, bukan nak jadi dekan dan yang sewaktu dengannya.

Cita-cita saya yang paling besar hanyalah nak jadi isteri solehah........ Andai tercapailah cita-cita saya tu, saya juga insyaAllah akan dapat menjadi anak yang solehah. Bukan nak tunjuk diri baik, tapi ini adalah yang ada dalam hati saya.

Bagus dan tahniah untuk yang ada degree, master dan phD tu. Anda telah berkorban masa dan tenaga untuk mendapatkan ilmu.

Saya pula cumalah insan yang minat berniaga, dan telah mendapat peluang yang awal sebelum membuat keputusan untuk menyambung degree atau tidak. Lagipun dulu saya tak tahu saya akan mampu bayar pinjaman MARA masa diploma tu. Syukur, daripada lebih RM20,000.00 yang saya pinjam, saya hanya perlu bayar semula RM 3000.00 lebih sahaja. Terima kasih MARA.

Ada juga terfikir untuk sambung belajar sekarang dengan cara jarak jauh, tapi, memikirkan masa yang saya perlu korbankan untuk keluarga yang semakin berkembang (anak saya dah nak masuk 7!) mampukah saya ?

Degree itu adalah satu penambahan ilmu. Tapi, ilmu akhirat yang saya perolehi hasil pembelajaran suami yang disampaikan kepada saya lebih bermakna lagi.

Tak ada degree pun kita boleh berjaya, kalau kita sandarkan segala ke tangan Allah SWT. Kita yakin DIA akan membuat pilihan yang terbaik untuk kita. Saya tak pernah kisah apa yang orang cakap tentang saya.

"Mak ayah dia hantar belajar jauh-jauh dari tingkatan 1, tak kemana juga..."

Saya sedang berusaha membimbing diri saya untuk menjadi penyumbang saham syurga terbesar untuk ibu bapa dan suami saya. Masih banyak lagi kelemahan saya, tapi saya akan terus berusaha.

Salah ke tak salah ke, yang penting betul di sisi Allah. Buruk sangat ke tak ada degree ? Ada aku kesah ?

2 jiwa yang tenang:

  1. ada kemahiran pun boleh juga berjaya.
    cuma peluang mereka tu lebih luas

    ReplyDelete
  2. ye, asalkan bijak mengatur masa dan langkah.....

    ReplyDelete

Apa kata anda....