Friday, March 25, 2011

Cinta Sejati tu macam mana ye ?

Cinta sejati ? Saya pun tidak tahu macam mana nak gambarkan cinta sejati. Bagi saya cinta ada banyak peringkat dalam kehidupan manusia. Peringkat cinta tertinggi ialah apabila kita BERCINTA SEPENUHNYA dengan ALLAH SWT. Tahap ini adalah tahap paling sukar untuk dikecapi oleh manusia biasa, macam saya.

Biasanya, kisah cinta akan berkisar tentang cinta sesama manusia, di antara dua jantina yang berbeza. Adakah pasangan yang berkahwin memiliki cinta sejati ? Tiada siapa yang dapat menentukan itu. Perkahwinan adalah satu pintu ke dunia yang lain. Dunia yang membawa kita menemui cinta sejati sesama insan. Bila kita bercinta dengan dunia kerana nikmatnya, susahlah untuk kita temui cinta sejati.

Ciri-ciri cinta sejati sesama insan yang terlintas di kepala saya :

  • Cinta yang tidak berbelah bagi
  • Cinta yang menerima kelebihan dan kekurangan
  • Cinta yang susah dan senang bersama
  • Cinta yang melengkapi ketidaksempurnaan
  • Cinta yang meredhai setiap pemberian
  • Cinta yang berlandaskan keimanan

Tidak semua pasangan mampu memberikan kesemua ciri-ciri di atas. Lantas, bagaimana cinta sejati hendak dikecapi ? Bila cinta yang berlandaskan agama, ia pasti akan membawa kita ke sana. Berkahwin adalah satu cara menjauhkan diri dari dosa Zina. Namun sebenarnya, banyak lagi nikmat dan hikmat perkahwinan yang boleh kita kecapi jika kita mampu melihat dari hati yang bersih, bukan nafsu.

Perkahwinan yang aman damai dan dikurniakan zuriat, boleh mendapat cinta sejati. Perkahwinan yang di uji dengan ketiadaan zuriat dan kemiskinan, boleh mendapat cinta sejati. Perkahwinan yang memberikan madu kepada isteri, boleh mendapat cinta sejati. Kitalah yang memilih jalan, mahukan cinta sejati, atau cinta duniawi.

"Aku mencintaimu kerana agamamu. Jika hilang agamamu, maka hilanglah cintaku padamu." - Imam AnNawawi


Sabda Rasulullah SAW;


"Cintailah orang yang kamu cintai sewajarnya kerana boleh jadi satu hari kelak dia akan menjadi musuhmu. Dan bencilah musuhmu sewajarnya kerana boleh jadi satu hari kelak dia akan menjadi orang yang kamu cintai. " (HR : Al-Bukhari, Abu Daud, At Tirmizi dan Ibnu Majah)


"Masih belum sempurna iman seseorang sebelum diriku lebih dicintai olehnya daripada hartanya, anaknya dan seluruh manusia." (HR : An-Nasa'i)

Allah adalah pemberi cinta TERAGUNG. Dapatkan cintanya, kita takkan kesal kerana kekurangan cinta dari manusia.

7 jiwa yang tenang:

  1. ada kah cinta sejati sesama insan???
    maksud iols - kalau pasangan suami isteri
    esp bila suami berkawen lain???

    bagi iols dari apa g sedang iols lalui sekarang
    - tak ada

    ntah lah... mungkin jugak kesilapan dari iols sendiri

    ReplyDelete
  2. saya pun susah rasanya nak jumpa cinta sejati sesama insan, apa yang penting sekarang berusaha dapatkan CINTA ALLAH aje, Dia tak menghampakan........

    ReplyDelete
  3. yuyue singgah n follow..follow me back yup..2 pown lau sudi..ehehe.. http://adewkyuyueaffens.blogspot.com

    ReplyDelete
  4. cinta abadi ialah kepada sang Pencipta...kita akan dapat lebih ketenangan...cinta sesama manusia...susah untuk diduga...:)

    ReplyDelete
  5. salam...

    lama tak menjenguk ke sini ^__^
    yakinlah dengan pilihan Allah...
    maka cinta yang hadir juga adalah berlandaskan keredhaan Allah semata-mata... :)

    ReplyDelete

Apa kata anda....