Tuesday, March 1, 2011

Bestnya demam........

Hmm....ada banyak idea nak buat entri, tapi nak buat huraian, tak boleh, stucked. Tekak rasa perit, hidung dah mula merembes cecair yang merimaskan, bunyi bersin pun dah berulang-ulang, kepala dah mula berpinar-pinar, cuma suhu badan je tak naik lagi.....  rasa nak baring je........perut pun rasa tak sedap.....Mungkin terjangkit dengan ain, anak saya yang sekolah tadika tu.......

Kalau diingatkan balik, dah lama tak demam ni. Yang betul-betul demam. Sejak kahwin, rasanya tak ada. Maknanya dah 6 tahun. Kalau semua orang dalam rumah demam pun, saya tak demam juga. Mula-mula simptom-simptom demam tu dah nampak, tapi akhirnya hilang macam tu aje.

Memang biasanya saya buat tak tau je. Malas nak layan rasa sakit dan pening kepala..... Sekali-sekala aje mengadu dengan suami.....Tapi kali ni memang rasa macam tak larat, saya cuba juga kuatkan......

Tapi sebenarnya, semuanya nikmat. Sihat itu nikmat, sakit pun nikmat...... Bila sihat, bolehlah kita jalankan tanggungjawab menjaga rumahtangga, anak-anak dan suami dengan baik..... disamping menjaga pekerjaan kita juga. Sebaliknya, bila sakit, kita harus sedar, itu adalah peringatan ALLAH SWT kepada kita.... Semoga kita sedar..... bahawa Allah mengingati kita, dan mahu kita menghargai masa sihat kita.....

Rasulullah SAW bersabda: 

“Sungguh aneh bagi seseorang mukmin itu, seluruh keadaan yang menimpa dirinya dianggap sebagai suatu kebaikan bagi dirinya. Keadaan seperti ini tidak akan ditemui pada sesiapapun kecuali seorang yang beriman. Jika dia mendapat kesenangan lalu dia bersyukur, maka perkara itu akan mendatangkan kebaikan bagi dirinya. Jika dia mendapat kesusahan lalu dia bersabar, maka perkara itu akan mendatangkan sebuah kebaikan bagi dirinya.” (Hadis riwayat Imam Muslim)

Rasulullah SAW bersabda:

 “Tidaklah seorang Muslim ditimpa sakit melainkan dengannya Allah akan menggugurkan kesalahannya seperti daun pohon yang berguguran.” (Hadis riwayat Imam al-Bukhari )

Yakinlah, ALLAH memang MAHA ADIL, tidak akan DIA menarik sesuatu dari hambanya kecuali DIA mahu menggantikan sesuatu yang lebih baik untuk kita, untuk hambaNYA yang bersabar dan beriman.......

Amat sukar untuk kita menjadi setabah Nabi Ayub a.s, namun cukuplah jika kita bersyukur dengan kehidupan yang kita kecapi selama ini......Mungkin inilah masanya kita renung-renung kembali dosa-dosa kita yang lalu......

Manusia selalu leka, namun ALLAH YANG MAHA PENYAYANG selalu mengingatkan kita, selalu memberikan kita petunjuk.....Jadi, janganlah kita menjadi sombong dengan menidakkan petunjukNYA dan berlagak seolah-olah hidup kita tidak pernah berhutang kepada sesiapa..... Sedarlah, Nyawa dan nikmat di dunia sekadar pinjaman, jika tidak bersyukur dan tidak mendapat keredhaanNYA, adakah kita bersedia menghampiri NERAKA YANG DAHSYAT ITU ?

4 jiwa yang tenang:

  1. Cikgu Tie cukup tak best bila demam.Tak larat nak buat kerja.

    ReplyDelete
  2. semoga ayu cepat sembuh ya..kakno klo stakat demam je takpa tapi klo skl ngan sakit urat..nak buat keje pun tak selesa..mula la berdenyut sana sini huhu..

    ReplyDelete
  3. bes sgt...hehehe..sy dh jd follower awk yg ke-200..ngeh9x..xd pe2 plan ker utk follower 200 nih? ehem2..hehehe

    ReplyDelete
  4. moga cepat sembuh ye....
    jangan culas makan ubat taw!

    ReplyDelete

Apa kata anda....