Thursday, February 24, 2011

TAK PAYAH JADI ORANG JUJUR > mati lebih mudah...

Eksiden semalam saya rasakan banyak mengajar saya kepalsuan dunia sekarang ni.

Salah saya ke kalau tiba-tiba kereta saya punya tayar longgar dari shaft dan mengarah ke kiri ? Saya sendiri terkejut waktu tu..... Kereta saya ke kiri dengan sendirinya....! Sedangkan stereng saya tegak....! Saya memang tak pernah alami situasi macam ni..... Bila husband driver satu lagi sampai, dia dah call entah sesiapa entah..... saya hanya di temani beberapa orang pegawai bomba yang kebetulan balik dari bertugas....... Mereka bertanya kan saya hal yang sebenar, saya ceritakan..... Mereka kata, "tak payah cerita tu semua dekat polis. Akak cakap aje dengan polis tu, jalan licin. Tak boleh kawal kenderaan....." saya agak keliru, tapi saya iya kan saja sebab saya ni tak tau benda tu semua....

Suami driver satu kereta lagi kata, kawan dia dah telefon polis, polisnya pula dia kenal sangat.....Isterinya yang hentam saya tadi dah tiada di situ......Pergi bertugas guna kereta suaminya....... Bila polis datang, mereka ambil gambar, dan yang berpangkat sarjan tu, minta ic dan lesen saya......Dengan hati ikhlas saya serahkan......

Tak lama, towing pun sampai, kawan suami (Abg D) pun sampai. Saya tunggu ic dan lesen saya. Saya tak tahu nak buat apa masa tu. Bila minta ic dan lesen, Tuan Sarjan kata, pergi balai...... Sampai di balai, saya kena buat repot. Repot memang tidak menunjukkan saya bersalah, tapi bila masuk bilik sarjan dia tanya :

"Salah siapa ni ?"

Saya teringa pesanan orang-orang tadi, dan Abg D, mereka kata jangan cakap sapa salah.....

"Salah siapa pulak Sarjan ? Kereta saya tu tiba-tiba je macam tu, hari pulak hujan, jalan licin..."

"Saya kena saman salah seorang, jadi saya bagi awak saman ye..."

"Saman apa pula Sarjan ?"

"Saman kemalangan.....RM 300.00. Kalau bayar dalam 2 minggu, dapat kurang 50 %.."
Dia terus keluarkan saman dan minta saya sain. Teragak2 juga saya nak sain, hati saya ni takut pula nak melawan, bukan takut apa, kalau tiba2 saya bawa maslah lain pula nanti.....

Hari ni, pergi ke bengkel untuk setelkan insurans....... suami agak marah, sebab saya ambil saman tu. Dia tak nak orang yang satu lagi tu claim dari insurans saya......kena lah kami keluar duit nak tambah insuran  yg dah diambil nanti ya? Berapa ye ? Ribu2 ke? Ya ALLAH....! Saya sangat rasa lemah hari ini. Hari-hari hidup saya nak gembirakan suami, tapi, kenapa jadi macam ni pula ye? Dugaan sungguh......

Pesan suami :

"Dalam dunia sekarang, bila ada kemalangan melibatkan orang lain, jangan sekali-kali mengaku bersalah walau apapun situasinya. Kejujuran tak boleh pakai lagi dengan orang-orang yang macam tu. Bila dia kenal orang kuat, dia pula dapat faedah. Walaupun awak tak bersalah, awak pula yang dipersalahkan...Satu lagi, walaupun dia polis, dia tiada hak pegang ic orang macam tu.....dia boleh minta awak ke balai, tak perlu bawa ic awak ke mana dia suka....."

Saya termenung.... sedangkan saya di langgar dari belakang,dan yang berkemungkinan mati pun saya, tapi saya yang kena saman ? Kejujuran dah tak penting bila melibatkan wang.........Tiada langsung toleransi...... sedangkan dia nampak keadaan kereta saya yang terbabas.........kepala saya masih terasa benjol dan pening, kaki saya masih terasa bengkaknya...... Saat mengetahui hal ini, saya fikir, lebih baik saya mati waktu itu...... Namun bila melihat wajah anak-anak..... saya sangat bersyukur saya masih hidup, dan semoga ALLAH tabah kan saya dengan apa jua yang akan saya hadapi selepas ini......

tolong jawab : DIMANA NAK GUNA KEJUJURAN TU?............... airmata ini masih belum mau kering............

7 jiwa yang tenang:

  1. YA ALLAH..sabar ye ayu..kakNo paham sangat2 masalah ayu ni..betul apa hb ayu cakap..klo ikut situasi mmg kete yg langgar belakang tu yg salah walopun asalnya dr silap kita (maksud kakNo keadaan yg ayu citte semalam)..kita ni pompuan, org BERTEGAS sket mula la menggigil seluruh anggota..klo kakNo ditempat ayu pon mmg hb kakNo marahkan kakNo sbb amil saman tu..takpa la ayu..mmg dugaan ayu kali ni..banyakkan baca Al-quran ye ayu..moga2 segala gundah akan hilang..hanya padaNYA tempat kita mengadu..ingat tu..anak2 lebih penting..klo ayu moyok kesian pd anak2...apa pula kata mereka nanti..

    ReplyDelete
  2. terima kasih ka no...... saya pun x boleh nak buat apa lagi kan.....masih cuba tenangkan hati...ini pun masih belum mapu tersenyum, tp demi anak2 sy kuatkan juga...

    ReplyDelete
  3. xpelah kak...dugaan tue..kite org ppuan nie mmg xth bende2 nie sgt...kalau sy pun ntahlah...

    ReplyDelete
  4. thanx zura...... Dugaan ALLAH tak kira masa, semoga kita semua tabah.....

    ReplyDelete
  5. ya Allah! ...

    tumpang bersedih juga atas kejadian yang menimpa ayu....
    baikk, saya akan ingat pengajaran drpd entry ini....huhuhuhu

    ReplyDelete
  6. ngaa~~~
    akak eksiden..??
    lumrah dunia..
    kalo kte baek + jujur org pijak kepala...
    sume org skrang ni crite bnyk putar-belit kalo eksiden..
    masing2 xnk ngaku salah...
    mcm crite yG arkitek langgar peragut..
    dlm laporan polis crite nye jd peragut tu yG cube langgar arkitek tu sebab cuba nak lari..
    dunia..oh..dunia...
    keadilan mmg sukar di kecapi..
    ahax..:D

    ReplyDelete
  7. =sz= : ye, kena beringat lepas ni...... tapi harap2 takkan terjadi lg pada saya dan kawan2 lain juga....

    AQi : apa boleh kita buat e dik, dah akhir zaman, macam ni lah.......

    ReplyDelete

Apa kata anda....