Monday, February 28, 2011

JIWA KACAU !

Saya nak tanya, awak semua pernah tak rasa sunyi, bosan, resah, gelisah, celaru....dan macam-macam yang sewaktu dengannya. Sunyi walaupun ditengah keriuhan...Pernah tak?

Bila dilanda dugaan yang bertimpa-timpa, saya pasti akan rasa macam tu buat seketika........Saya tak boleh berfikir, saya jadi malas nak buat apa-apa, saya rasa sunyi walaupun anak-anak sentiasa riuh......walaupun suami selalu menyakat, saya rasa dia jauh..... walaupun sibuk dengan kerja saya rasa semua tu tak payah buat....

Saya tak suka perasaan itu....pada saya itulah yang dinamakan JIWA KACAU. Huhuhu.....tak suka jiwa kacau...Dalam beberapa hari ini, itulah yang saya rasa. Tapi saya cuba juga bergelak ketawa walau pun hati tak seiring dengan nada itu.

Bagaimana nak ubat ye? hmm.........

Mudah saja....bila kita dekatkan diri dengan Allah, semuanya akan menjadi mudah bagi kita...walaupun hakikatnya payah.....

Maksudnya di sini, kita mampu terima dugaan dengan hati terbuka, kita sabar, walau pedih macam mana pun hati tu, kita tak buat perkara-perkara negatif......Banyakkan selawat kepada nabi, banyakkan membaca AlQuran........Berdoalahlah cara yang selayaknya kita sebagai hambaNYA untuk meminta pertolongan......

Sungguh, dugaan saya sedang bertingkat-tingkat tersusun di atas kepala, rasa berat, macam rasa nak tenggelam dek keberatan dugaan tu, tapi saya harap dan berdoa, saya akan tabah walau apa pun penghujungnya nanti......

Banyak masalah yang tak nampak ada penyelesaian.......tapi ALLAH pasti akan bantu saya......Insya ALLAH..... semoga hati saya terus tabah demi menjalankan tanggungjawab saya di atas muka bumi ini. Perjalanan yang tidak tahu bila akhirnya, hanya saya mohon, ia berakhir dengan baik.........

10 jiwa yang tenang:

  1. Salam..dengan bantuan Ilahi yakin boleh !! Ceria selalu tau ^^

    ReplyDelete
  2. ye novelgurl....insya ALLAH...yakin....! Senyum...!

    ReplyDelete
  3. jangan dibiarkan ianya menguasai diri kita..pantang beno kalo Abang tengok kakNo menung..jangan dilayan katanya..betul kata ayu..dekatkan diri dengan ALLAH SWT insyALLAH..Abang sll pesan bila hati kita resah paling tidak pun buka Quran dan baca..insyALLAH..

    ReplyDelete
  4. kalau rasa resah, gelisah dekatkan diri padaNya.

    ReplyDelete
  5. senyum la ahai cik ayushida :D

    chii pun kadang2 penah gak rasa mcm ni..jiwa kacau..tp setiap iorg caranya berbeza cara mengatasinya kan..mcm chii..chii akan cari sumone yg rapat ngn chii utk luahkan semuanya..pastu alhamdulillah lega..

    ReplyDelete
  6. terima kasih semua atas kata2 hikmat anda....amatlah saya hargai...... insya ALLAH.....saya semakin ok....

    ReplyDelete
  7. bunga pernah rasa cam 2..tapi bila kita pk semua dari Allah kita dengan sendiri akan redha..:)

    ReplyDelete
  8. bunga : betul.....Allah hanya menguji mengikut kemampuan hambanya, maknanya, kalau kita sabar dan tabah, kita akan berjaya harunginya dengan baik....

    ReplyDelete
  9. wahh. baek punya ingatan. maceh.. nice one. ;)


    Salam ziarah dari nadh.. ;)
    Assalamualaikum

    ReplyDelete

Apa kata anda....