Thursday, February 17, 2011

Ikan apa ni....?

Dua hari yang lepas, kawan cik abang beri sedikit hasil memancing mereka kepada kami sekeluarga. Ada dua jenis ikan yang pelik. Kenapa pelik  Sebab saya tak pernah tengok. Cuba anda semua tengok gambar ni, dan siapa tahu, bagi tau saya namanya ye........ haaa... hari ni kita main tekateki nama ikan.....


Merana nak siang ikan ni, kulitnya liat, lendir yg banyak, jadi susah nak pegang sebab licin gila,duri kat belakang tu susah nak di buang (tak de parang mcm penjual ikan laa...)

 Ikan ni banyak tulang macam ikan beliak mata, Jadi, saya kelarkan halus-halus sebelum di goreng.


Apa agaknya nama dua jenis ikan ni ye ? Setahu saya ikan sungai......

Ni ikan belang merah yang licin tadi, saya masak asam pedas sikit, dan goreng yang selebihnya.....

Rasanya, tak dapat nak diceritakan. Macam liat sikit bila di makan. Memandangkan ikan sungai, memang terasa lemaknya, dan kurang rasa masin semulajadinya tu......

Jadi, siapa tahu nama mereka ?

16 jiwa yang tenang:

  1. ikan pertama namanya "tilan" .. eloknya di salai dulu baru masak lemak cili api .. pergh !

    ikan kedua namanya "belida" atau "ikan selat" .. orang Cina suka buat 'fish ball'

    sekian.

    ReplyDelete
  2. yg atas tu kakNo rasa cam anak branak belut je kot (entah betul ke tak nih hehe)..yg bawah tu tak penah tengok plak...

    ASAM PEDAAAAAAS! peberet kakNo tu...

    ReplyDelete
  3. geli arggghhhh...macam belut..
    beliak mata???? yang tengok ni beliak mata sebab geli giler..memang jangan harap saya nak siang..haha

    ReplyDelete
  4. iols fail skit bab2 nama ikan ni...
    hiks

    tapi kan... ikan sungai - buat masak lemak cili api memang sedappppppp!~

    ReplyDelete
  5. ngaa~~~
    nk asam pedas sikit..
    hehe..:D

    ReplyDelete
  6. al=lavendari : waaa...terernya encik dengan nama ikan nih.... ooooo, salai dullu eh, tak tau lah, klo tau tak le saya men hentam je masak asam pedas. Tapi sedap gak......hehe

    ReplyDelete
  7. kak no : tu la kan, memang macam belut tau......

    suka asam pedas? apa lg, masak la malam ni....

    ReplyDelete
  8. Ayuraza : akak pun kira terpaksa siang, tu pun sebab tangan cik abang terluka kena pisau masa rewang kt surau, kalau tak, kurayu2 minta dia siang, hehehe

    ReplyDelete
  9. milo ais : akak memang fail nama ikan sungai, ikan laut boleh lah.......

    ReplyDelete
  10. pelik..chii xpnh nmpak b4 dis :p

    ReplyDelete
  11. chii : akak pun first time nampak....

    ReplyDelete
  12. Peliknya ikan2 tu...

    Yang pertama tu, kalau dapat kat kakcik harus kakcik tak siang apalagi nak masak! :)

    ReplyDelete
  13. kak cik, saya ni kes kau memaksa aku di paksa... tak pun paksa rela... huhuhu

    ReplyDelete
  14. adzriel : hmmm...hampeh.... hehee

    ReplyDelete

Apa kata anda....