Saturday, February 12, 2011

CIKGU SEJARAH, NOTA & POP KUIZNYA

Anak : Mama, cikgu suruh fotostat dari muka 1 sampai 17....

Mama : Banyak nye, buat apa ?

Anak : Cikgu suruh tampal gambar2 yang ada..

Mama : Cikgu ko tu pelik lah, zaman mama dulu tak de pulak lahh kena fotostat sampai 17 muka surat nih.....ye lah, nanti suruh kakak pergi. (dengan rasa boring kat cikgu dan pelik sekalik)

Selepas dua minggu lebih .....


Anak : Mama, boleh tak tolong fotostat kan buku sejarah bab 1. Cikgu suruh buat semula notanya.

Mama : Kenapa ?

Anak : Sebab, cikgu buat kuiz, tapi ramai yang tak dapat jawab. Cikgu dah pesan suruh baca, tapi diorang masih tak dapat jawab, cikgu suruhlah buat semula.....

Mama : (Blurrrr....)

Patutnya, kalau pendekatan pertama tak jadi, gunakanlah pendekatan lain pulak......kompius lah dengan cikgu ko ni, bukan ke lagi habiskan masa korang je, kalau dia terangkan lebih detail kat sekolah, kan korang boleh buat nota sambil belajar dari kesilapan kuiz tu.....kompius betul laa.....


p/s : Entri saya pendek ye kali ni, tapi saya sangat kompius......... sesiapa yang boleh hilangkan rasa keliru saya ni, sangat dialu-alukan........

4 jiwa yang tenang:

  1. cikgu sejarah..hurmm byk care n inisiatif yg dye nk buat supaya pelajar nye cemerlang..mungkin ade hikmah disebalik arahan cikgu tu..

    ReplyDelete
  2. dulu masa belajar sejarah, kitorg diberi cntoh2 soalan berserta jawapan.tebal,kira complete la dlm buku 2.duk menghadap buku 2 jela kalau stdy sejarh.berkesan,dpt a dlm spm O.o

    ReplyDelete
  3. ann: harap2 ada hikmahnya, tapi akk tengok ank akak punya respon cam tak berapa nak suka la... apa2 pun tu cuma pendapat akk je, doa untuk anak mmg minta dia mudah belajar...

    ReplyDelete
  4. zati : akak suka cikgu sejarah masa tingktn 5, dia rajin sangat, dan dia adlh guru disiplin.....ehehe, faham2 lah.....

    ReplyDelete

Apa kata anda....