Wednesday, January 5, 2011

SUP KETAM DAN KETAM GORENG ....NYUM3!

Hmmmm.... petang semalam, masa dalam perjalanan balik, suami call dan beritahu dia beli ketam.....dan dia teringin sangat makan ketam goreng sambil menghirup sup ketam......So, ok, menu untuk makan malam dah ada! Saya nak kongsi dengan anda semua.......

SUP KETAM

BAHAN 2

1kg ketam (lebih kurang lah...)

Bahan kisar

bawang merah, bawang besar, bawang putih, halia


Tips :  Saya suka masak 1 ekor tu tak di belah-belah. Kata suami saya, bahagian dlam tu buat hirup kuah sedap. Lebih2 lagi kalau ada telur nya......betul, memang sedap!
Tengok tu, itulah telur ketam, kalau ada yang kuning-kuning lagi sedap.
 






















KETAM GORENG

Simpel je, macam goreng ikan tu, gaul dengan garam dan serbuk kunyit. Tak payah banyak sanga kunyit dan garam tu, sebab rasa ketam tu je dah sedap.

 


Kali ini, saya goreng ketam pun seekor juga. Tidak di belah. Sebab nya, sebab yang sama, lagi satu, ia membantu mengekalkan keenakan isi ketam tu, dan isinya, tak lah garing sangat...dia akan jadi lembuuuuut. SEDAP!

4 jiwa yang tenang:

  1. hehehe...... silalah ...... tengok gambar je....

    ReplyDelete
  2. sedapnya ketam tu ayu.ni yang nak bat jugak ni

    ReplyDelete
  3. hehehe...buat jangan tak buat ye lea...

    ReplyDelete

Apa kata anda....