Thursday, January 13, 2011

Sardin dan bilis makanan orang mewah ke?

fuhh.... letih. Baru balik dari Tesco Kulai. Beli barang dapur. Macam-macam barang naik harga sekarang kan?

gambar contoh yang dipinjam dari blog orang lain...
(tak sempat nak snap sdri, dah geram)
Keluarga saya memang kuat makan sardin. Hari tu nak beli sardin kegemaran - BOTAN kat kedai, tengok harga RM 5.00 satu tin besar? Saya tak jadi beli. Seingat saya, 2 minggu lepas saya beli, RM 4.50. Dulu cuma RM 3.70 je.Bila pergi Tesco tadi, tak ada pula sardin kegemaran saya tu. Saya dan suami pakat beli sardin cap ayam je. Nak tahu harga dia berapa ?

--------->RM 6.10.

Kalau saya pergi sorang, memang kompom tak beli. Tapi sebab dengan suami, dia kata boleh je lah....nak buat macam mana, dah naik harganya. Jadi, saya pun ok lah.... Tapi dalam hati saya ni, geram betul, minyak naik, semua barang nak naik. Tak faham. Kerajaan kita ni sekarang memang la tumpukan pada pembangunan, tapi macam dah terlebih fokus pulak, yelah, kalau dulu orang kata, terpaksa makan nasi dengan ikan bilis aje lah.... habis kalau dah ikan bilis pun sekilo RM 22.00. Apa boleh buat?

Chop, cerita pasal ikan bilis mahal, sepatutnya, kalau ikan-ikan ni mahal, yang kaya tu nelayan. Ini tidak, peraih ikan memang perangai tak elok. Kesian nelayan-nelayan, bertarung nyawa. Tapi yang kaya, yang relaks tunggu kat darat.

Nampak tak? mana-mana peringkat aje kat Malaysia ni, mesti ada golongan yang tertindas dalam tidak sedar. Nasib baik kereta suami je yang pakai ron97, saya pakai ron 95, kancil je.....Kalau tak, memang saya pergi opis jalan kakai, 10 minit pun boleh sampai juga.

Ok...ok...cerita saya dah melalut. (saya ni memang tak boleh mula, nanti tak berhenti.)

*Wah, hari ni puan ayu berubah wajah, dalam blog melepaskan marah, cuba tak nak buat lagi perangai macam nih...huhu


**Nak share sikit : Suami selalu pesan, barang dapur dipenuhkan pada hari khamis, jadi insyaALLAH, minggu akan datang tak ada masalah, dan rezeki pun berterusan. Walau tak banyak, tapi, tak putus....Sebab hari jumaat penghulu segala hari, jadi biarlah hari penghulu dimulakan tanpa masalah. Kena pastikan barang utama seperti :


Bawang-bawangan, beras, gula, garam, asam, gas dan minyak mesti ada.


Kalau list saya, ada tambah sikit, susu anak, cili padi, tepung dan kicap. hehe


Alhamdulillah. Setakt ni, petua dia saya jaga, dan rumah kami tak pernah tiba-tiba short barang asas tu. Rezeki tu ALLAH punya kuasa, tapi kita kena usaha, kan?

2 jiwa yang tenang:

  1. barang asas tu.memang nak kena ada.rumah lea yang mesti ada beras, minyak,telur, ikan bilis, sardin, bawang dan semestinya kicap.takde lauk lain tu pun dah cukup.

    ReplyDelete
  2. betul... kalau ada beras, nasik panas makan ngan bilis ke, goreng bilis ngan bawang n cili.....

    ReplyDelete

Apa kata anda....