Friday, January 21, 2011

Mari mengarang (ada hadiah untuk anda)..

Saya sebenarnya terbaca pasal contest ni bila singgah ke blog puan lea. Macam best je tengok contest nih. Puan Lea join contest ni dari blog kat bawah ni...:


Saya pun baca....macam syok aje...dah lama tak mengarang. Dia bagi kata kunci macam kat bawah ni, lepas tu kita kena buat satu karangan yang mengaitkan perkataan-perkataan tu....


Okay? Ini karangan saya...


Nyaman sungguh suasana petang. Ditambah lagi dengan angin yang sepoi-sepoi bahasa, sambil menghirup teh o panas dan menjamah kuih tepung talam yang mak buat tadi. Memang seronok dapat rehat begini...kalaulah hari-hari macam ni....hmmmm......tiba-tiba telefon berdering.

Helo

Ayu....tolong aku, apa aku nak buat ni...aku dah tak tahan......

Sabar...cerita perlahan-lahan laa.....

Si Bad tu asyik kacau aku je. Kiranya dah jadi gangguan seksual ni......

Ha?! Eh, buatlah aduan kat big boss kau terus, kau kan secretary kesayangan dia......

Aduan kat big bos?? Si Bad tu permata hati dia, anak tunggal kesayangan dia....

Tiba-tiba...

Mak su! Mak su!

Kejap lin ya, ada apa along...

Along nak tanya apa makna kembiri ni?

Laaa, tu je ke...mak su tak tau laa.... tanya cikgu la, dah, maksu tengah cakap kat telefon ni....

Lepas tu mak su, apa bendanya halwa maskat tu maksu ?

Alahai along ni, halwa maskat tu makanan yang manis......dahlah...sana, sana.

Sambung perbualan tadi....

Lin, sorry la ye, ada gangguan....

tiba-tiba.....tut tut tut.... hmmmm talian putus pulak.....

Alamak! Baru teringat, semalam dah janji nak temankan kakcik seroja cari pakaian untuk mendaki anaknya.....Sempat ke ni? Ah...pergi terus ajelah ke rumah dia......

Bila tiba di pintu, aku hampir terpijak sejambak bunga dan ada sekeping kad disitu....Wah! Ada sajak !

"SAJAK ULANGTAHUN KELAHIRAN"

Tersentuh hati seusai membaca barisan sajak tu....Aku lupa hari jadi mak ! Surprise tu dari ayah buat mak, aku pulak yang baca huhu....jadi aku letak balik di tempat asalnya.

Kali ini diterjah lagi si along...

Maksu jom tengok cerita Zombie Kampung Pisang....

Alaa along, dah berapa kali tengok ni...dah bosan maksu tengok tau....tengoklah sendiri, tapi jangan usik bunga tu tau - sambil aku menuding ke arah bunga tadi.

Ye mak su.....

Aku terus berlari mengambil beg tangan dan kunci kereta dan bergegas keluar, nak belikan hadiah harijadi mak! Dengan tak sengaja, aku terlanggar pintu....DUMM!!!...ADUH! Sakitnya kepala aku......bila aku buka mata, eh kenapa aku ada kat bawah katil ni? Laaaa! Dari tadi mimpi ke???

Apa tu ayu?

Mak.....ayu jatuh katil....

Tulah .....berapa kali mak dah cakap, jika terdengar suara azan bergema sayup menjelang pagi, terus bangun dan pergi mandi...dah pukul 6.30 ni...cepat bangun!

ye mak...-sambil menggosok kepala yang sakit....


*Walaupun kakcik kata tak wajib tag sesiapa, saya nak tag ini budak : aQi

5 jiwa yang tenang:

  1. Terima kasih Ayu kerana sudi menyertai peraduan itu. Ayu memang berbakat. :)

    ReplyDelete
  2. hehehe....terima kasih kakcik...segan pulak...hahahaha....(kembang la ni kena puji sikit je)

    ReplyDelete
  3. walawei..
    'MAMA' balas tag la pulak an..
    adeyh..aQi mne kreatif wat bnde2 camni..
    tp xpe..
    demi 'MAMA' aQi akn wat yG terbaek..
    hik hik..:D

    ReplyDelete
  4. aQi: hehehe...pembalasan itu musti....heheh.....buat ye.... nak baca cerita ko pulak...

    eh, jap, sapa yg panggil mama tu eh......

    ReplyDelete
  5. haha..
    ntah sape ntah..
    aQi dah settle karangan yG akaq mintak tu..
    jemput la bace..:D

    ReplyDelete

Apa kata anda....