Monday, January 10, 2011

FIRST WIVES CLUB ??

  Sebenarnya dalam beberapa minggu ni, banyak dugaan yang datang bertimpa-timpa, tapi biarlah saya pendam sendiri, dan tak maulah cerita....cuma saya minta maaf kalau saya punya entri beberapa hari ni tak ada fokus.

Ok, kembali kepada tajuk..

Saya sekarang ni tengah sibuk mengadap cerita korea - First Wives Club kat channel HD one. Cerita ni mengisahkan isteri-isteri yang dicurangi lelaki dan memilih langkah yang berbeza-beza untuk menghadapi masalah yang sama.


A -  Ada satu pasangan dimana isteri yang pertama tidak mahu bercerai, tetapi tidak mahu tinggal sebumbung dan membiarkan perempuan simpanan suaminya tinggal dan menjaga keluarga suaminya.

B -  Ada satu pasangan pula, isteri pertama yang telah memaafkan suaminya buat pertama kali dicurangi lagi oleh suaminya buat kali kedua, dan terus bercerai. Lelaki tu pun suka, sebab dah tak sabar nak kahwin dengan perempuan baru tu. Sepatutnya, dari awal dai dah minta cerai, sebab dia yang tanggung keluarga suaminya dan yuran pembelajaran suaminya sedangkan suaminya gembira sakan dengan wanita lain walaupun dia seorang doktor pakar !

C -  Ada satu pasangan, suaminya tidak mahu menceraikan isteri yang curang, malah bukan sahaja curang, habis harta suami tu diberi kepada isterinya, hingga suaminya mahu membunuh diri kerana tidak mampu menanggung derita dan malu.

Bukan cerita ini yang nak saya bicarakan. Tapi cuba kita tengok kepada situasi di atas, jika di dalam islam, penyelesaiannya amat mudah.

Situasi A : Biarkan suami berkahwin secara sah, dan dapatkan kasih sayang dari suami seperti dulu-dulu... jalankan tanggungjawab macam biasa, dan berbaik-baiklah dengan madu.... insya Allah akan bahagia (Suami perlu adil ya!)


Situasi B : Suami yang memang tak bertanggungjawab boleh diadukan kepada pejabat kadhi dan dapatkan fasakh kerana tidak memberikan nafkah zahir dan batin. Lebih awal masalah dapat diselesaikan.


Situasi B : Dalam islam, lelaki dayus itu amat hina, dan pasti ramai yang tidak mahu jadi dayus kan? Sebab itu talak di tangan lelaki. Lelaki di situasi ini sepatutunya melepaskan wanita itu jika dia tidak mampu lagi mendidiknya supaya tidak menjadi dayus.

Apa pun, itu semua cuma pendapat ringkas saya. Jika masalah itu di hadapi oleh sesiapa di luar sana, dapatkanlah bimbingan dari pejabat agama islam negeri masing-masing supaya tidak terburu-buru membuat keputusan. Jangan menyesali keputusan yang di ambil kelak.

Ringkasannya, Islam Adalah Agama Sepanjang Zaman. Apa saja masalah, pasti ada penyelesaiannya, jika bercerita kepada MAHA PENCIPTA.

*tak pelulah tubuhkan kelab isteri pertama, menysahkan aje! hehe

2 jiwa yang tenang:

  1. betul jugak..ape2 masalah hubungan suami isteri, Allah da bagi jalan penyelesaian..kite ade tag ea =)

    ReplyDelete
  2. oopss..sye ta kawen lg..hehe..tape tok tmbaah pngetahuan jew

    ReplyDelete

Apa kata anda....