Thursday, January 13, 2011

Abang kat mana tu?!! Bila nak balik ?!!

Garangnya saya...oopsss, bukan saya....dan bukan sesiapa yang saya kenali....Habis tu kenapa tajuk macam tu?

Ok, suami saya seorang yang sangat ramai kawan. Setiap malam dia keluar ngeteh (minum kat kedai / warung) dengan kawan2 dia. Balik pun biasanya paling awal pukul 2 pagi.

Orang yang tahu tentang perkara ni, ramai yang bingung melihat saya.

'Kenapa dia keluar? Buatkan je la air kat rumah... Betul ke dia jumpa kawan? Entah2 jumpa makwe. Tak pun pergi clubbing ke apa ke...? Tak takut ke kau ni biarkan laki kau keluar malam? Jangan bagi muka sangat tau. Control sikit laki kau tu..'

Itulah antara peringatan berbaur hasutan yang pernah saya dengar......

Wahai semua makhluk yang mengenali kami, ketahuilah, bahawa, saya tidak pernah risau dengan siapa dia keluar, tak pernah cemburu dengan kawan-kawan dia, dan tak kisah pun dia balik lewat. Malah, akan saya sambut dengan muka manis di depan pintu walaupun pukul 6 pagi....

Saya tak nak jadi queen control. Saya juga rela jika dia suka dengan orang lain asalkan dia serius dan nak nikah. Jangan dia buat maksiat pula nanti... Dia tidak pernah gagal sebagai suami, dan saya pula yang masih banyak kekurangan sebagai seorang isteri. Dialah pembimbing saya selama kami berkahwin dan dia tidak pernah tipu saya walau pun dia keluar dengan perempuan. Dia sangat jujur dan saya sangat percayakan dia malah bersyukur dikurniakan dia kepada saya sebagai suami.

Pengajaran untuk kita :

1. Hasut menghasut tu amalan syaitan....takkan nak duduk sekelompok dengan syaitan pulak ?
2. Kita tak tahu perkara sebenar, jangan sibuk. Lainlah kalau orang tu buat perkara tak baik, barulah tanggungjawab tegur menegur perlu di amalkan...
3. Suami isteri perlulah percaya dan jujur antara satu sama lain....percayalah, kalau kita tipu, ALLAH SWT nampak dan akan diadili kelak...
4.Jangan lah suka syak wasangka sesama suami isteri ataupun saudara dan sahabat. Bercakaplah tentang perkara baik. 

5 jiwa yang tenang:

  1. w'pun da bkahwn, kpcyn akak masih tgi . org y bru bcinta pulak , baru ta jumpa sekjp , mcm2 y dfikirnya . susa kan .

    ReplyDelete
  2. yeah..cayalah..
    kepercayaan antara satu sama laen mmg d perlukan..
    kalo xde kepercayaan xkn bertahan lame sesuatu perhubungan tu..
    tabik spring sama akak..:D

    ReplyDelete
  3. yes, kepercayaan penting, hehehe tabik spring eh, mekasih.....

    p/s: mlm tadi akk tak sedar dia balik, tel pon akk tak dengar bunyi...huhuuh...kesian cik abang...

    ReplyDelete
  4. ana yang buka pintu utk ayah tercinta... cian mama.. penat yer... maklumlah.. jaga raksasa momon

    ReplyDelete
  5. raksaksa momon tu hapa za? nasib baik peristiwa dulu tidak berulang ye .... hehehekesian ayah...

    ReplyDelete

Apa kata anda....