Friday, December 17, 2010

Sayeeda dah pandai !

Kepala saya tengah sarat memikirkan tentang macam-macam. Nak rehat bersama-sama kit-kat, puasa. So rehatlah dengan mengenangkan memori yang indah....

Sayeeda membuat aksi muncung
Sebenarnya, saya tiba-tiba teringat peristiwa pagi tadi. Anak kecil saya, sayeeda ( 1 thn 7 bulan) yang tadinya masih tidur, tiba-tiba dah ada di sebelah saya. Saya buatkan susu untuk sayeeda.

saya : adik bam(baring) ye, habiskan susu ye.
sayeeda : ye...

Saya menyambung kerja di dapur. Selesai minum susu, dia ke dapur untuk meletakkan botol susunya ke dalam sinki. (memang dah jadi rutin dia!) Melihat susu ain dan afiqah belum diusik lagi, saya ingin memanggil mereka berdua yang masih tidur tu. Terdetik di hati nak uji sayeeda, sama ada dia faham arahan saya atau tidak.

saya : adik, panggil kakak ain dengan kaka fiqa, suruh minum susu.
Sayeeda : ye (sambil berlari  mantul-mantul menuju ke bilik kakaknya)

Sayeeda : ain. ngun. cucu. (Ain, bangun, susu)
               iqa, ngun, cucu. (Fiqa, bangun, susu)
              pepat! (cepat!)

Saya ketawa gembira mendengarnya. Ya Allah! Pandai sungguh anak saya ni! Alhamdulillah...... 

Pada saya, perkembangan Sayeeda sangat cepat jika dibandingkan dengan kanak-kanak yang sebaya dengan dia. Banyak lagi perkara lain yang dia buat memberi kejutan kepada saya sekeluarga.

Ibu mana yang tak gembira tengok perkembangan anaknya kan? Saya juga sangat yakin selain daripada masa dan belaian manja yang kita berikan kepada anak-anak, makanan yang baik juga perlu bagi membentuk kesihatan minda dan fizikal yang baik.

*Terima kasih kepada BR HOM PLUS yang saya telah amalkan sejak mengandug anak pertama lagi. Ia sangat membantu.


2 jiwa yang tenang:

  1. wah...pndainye sayeeda...bgs3.huhu

    ReplyDelete
  2. kakak shuhada...

    ngeh3, bagus2, ikut lagi, reramai la ikut yer...mekasih kakak, cenggitu le anak sedara namanya... hehe

    ReplyDelete

Apa kata anda....