Tuesday, December 21, 2010

RAMAI LAGI KE ANAK MACAM NI?

Semalam, saya dan emak saya keluar bersama. Seronok rasa. Dah lama tak keluar berdua dengan mak aje. Macam-macam kami bualkan. Sampailah cerita pasal jodoh.

Mak cerita pasal anak kawannya yang masih belum berkahwin, (perempuan), usia 30-an. Mak cakap, kalau ada sesiapa yang baik, mak suruh saya kenalkan untuk anak kawannya tu. Mak kata ;

"Baik betul anak makcik tu ayu. Pernah sekali, dia bawa mak jalan-jalan di Kuala Lumpur, sampai sesat dan lambat balik, yalah, dia pun bukan duduk KL, mak pun tak kisah. Bila Along dia dah jemput, kawan mak tu marah kan anak dia. Teruk di marahnya. Macam-macam makcik tu cakap tau, tapi yang paling mak tak boleh lupa, budak tu tak berbunyi satu patah pun. Membela diri sendiri pun tidak. 

Mak tanya dia kemudian, kenapa tak cakap je dengan mak tadi, tersesat, sebab tu lambat.....

Dia jawab pada mak, saya tak sampai hati nak jawab apa-apa la mak cik, kesian mak saya, nanti dia sedih, tak apa lah, memang salah saya, saya dah agak mak marah macam tu.....

Kesian mak tengok budak tu nangis teresak-esak depan cermin. Dia tak kisah langsung, cuma dia sedih sebab dia dah buat salah. Baik betul.......

Dalam hati saya, saya pun tak pasti bolehkah saya jadi sebaik itu. Bolehkah saya dapat anak sebaik itu, di zaman ini?

Takpe mak, saya akan cuba juga bersikap begitu pada suami dan emak, walaupun kesedaran itu agak terlambat. Mak kata, saya tak pernah lawan mak, tapi mulut saya memang becok, mesti nak cerita apa yang terjadi jika sesuatu berlaku. Saya mesti nak orang tahu apa yang saya lalui sebenarnya yang menjadi punca sesuatu perkara perlaku.

Ada ramai lagi ke anak macam ni yang tinggal di hujung nyawa dunia ini? Insya-ALLAH, akan kita perolehi jika ALLAH memperkenankan.


rabbana hablana min azwajina wa zuriatina qurrata a'yuni waaj'alna lil muttaqina imama. bismillahi tawakaltu alALLAH, lahaulawala quata illa billa hiil aliyul azim...Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuniat keturunan kami: perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertaqwa. dengan nama ALLAH, aku bertawakal kepadamu, tiada daya dan upaya bagiku melainkan dengan izinmu wahai tuhan yang AGUNG.

2 jiwa yang tenang:

  1. Salam Kenal.....

    Baiknye budak perempuan tu kan...Mmmm...

    ReplyDelete
  2. salam kenalan juga, memang baik....harap2 anak 2 kita boleh jadi macam tu....insya ALLAH...

    ReplyDelete

Apa kata anda....